marți, 22 aprilie 2014

...influenţe şcolare ...

... cum să ne dăm seama când parcurgem anii de şcoală, care va fi în timp influenţa unui profesor asupra noastră ?!
... liceul, cu paleta diversă de profesori ce încercau să mă formeze practic pentru o meserie, a reuşit prin minunata profesoară de limbă franceză, să îmi influenţeze mult structura sufletească ...
... orele de franceză, audiţiile de discuri originale în limba franceză cu o muzică aparte de cea pe care o ştiam eu atunci, vizitele în particular acasă cunoscând astfel o altă faţetă a unei minunate personalităţi, mi-au deschis mult mai mult inima către poezia şi muzica franceză, către scrierile - e drept mai mult romantice - specifice literaturii franceze ...    
... nu cred că sunt o ''feministă'' dar ceva, ceva există în structura mea ...
... lecturile mele, de la vârstă fragedă şi până la maturitate, atât de bogate şi cam alandala, fără o ordonare a cuiva matur, au cuprins şi cărţi la care am fost atrasă de rezonanţa aparte a numelor, şi care au produs un anume freamăt în sufletul meu ... deci lecturi predestinate, aş zice eu acum...
... printre multele lecturi, aşa am fost atrasă de nume cu rezonanţă:  contesa de La Fayette,  Madame de Staël, George Sand, contesa de Noailles (prinţesă de origine română ...) ... nume cu o vibraţie aparte în inima mea ...
... am descoperit azi că una din aceste scriitoare (ca să le numesc simplu aşa deşi ele au reprezentat mult mai mult în epoca lor...),  Madame de Staël, s-a născut într-o zi de 22 aprilie ...  
... Madame de Staël Anne-Louise-Germaine Necker, baroană de Staël-Holstein - , liberală ca tatăl său, a avut partea sa de influenţă asupra literaturii din perioada dintre sec. XVIII-XIX, prin ideile sale filozofice despre femei, rolul lor social şi educaţia lor ...


... printre multele personalităţi ce au participat la întrunirile salonului său literar (continuator, pe un plan superior, celui pe care l-a avut şi mama sa) s-au numărat mari oameni ai istoriei universale: La Fayette, Noailles, Clermont-Tonnerre, Condorcet, Louis de Narbonne, Mathieu de Montmorency, Talleyrand, Benjamin Constant ... şi dacă ar fi să mă gândesc şi la faptul că este o perioadă în care a fost puternic şi Napoleon - care i-a interzis unele scrieri !!! 
... nume care pentru mine, cu atât cât am citit, au fost oameni atât de mari şi au influenţat atât de mult timpurile lor ... 
... chiar viaţa sa este un adevărat roman!
... ce să transcriu aici din multitudinea operelor scrise de această fermecătoare Madame de Staël (cu traduceri realizate şi de marele Goethe în limba germană...)?! ... mai simplu pentru mine, câteva pasaje găsite pe internet:
     ''... atât de uşor te poţi răni pe veci cu propriile tale gânduri!...''
     ''... politeţea este arta de a alege dintre gândurile tale...''
     ''... a înţelege tot înseamnă a ierta tot...''   
... e drept că mult mai mult am fost atrasă prin cărţile citite, de o altă personalitate: George Sand ...

P.S.
... la o lectură pe minunatul blog ''Literatura popoarelor'' al unei dragi prietene, Doina, am găsit o fragmente din ''Jurnalul intim'' al lui Henri-Benjamin Constant de Rebecque (o mare personalitate atât literară cât şi politică al timpurilor descrise mai sus, şi care a reprezentat o mare iubire pentru Madame de Staël Anne-Louise-Germaine Necker, baroană de Staël-Holstein).
... Benjamin Constant a spus cândva: ''Je ne suis pas la rose, mais j’ai vécu avec elle.'' 
... în aceste fragmente de jurnal, am descoperit şi o succintă descriere a minunatei Madame de Staël:
       ''...n-am văzut niciodată o femeie mai bună, cu mai multă graţie şi devotament, dar nici n-am văzut una care să aibă încontinuu exigenţe, fără să-şi dea seama, care să acapareze mai mult viaţa a tot ceea ce-o înconjoară şi care, cu toate calităţile ei să aibă o personalitate mai recunoscută; întreaga existenţă, minutele, orele, anii trebuie să fie la dispoziţia ei. Şi când ea se dăruie cu totul vârtejului, este un tărăboi cu toate furtunile sau cutremurele de pământ. E un copil răsfăţat, asta explică tot ...''   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu