sâmbătă, 14 ianuarie 2023

Paznicul

         


   Paznicul

               de Marius Stănescu


   Deșertul în mijlocul căruia Bertescu își așezase casa m-a intimidat din prima clipă. Cu gesturi încetinite de costumul de protecție, mi-a indicat dunele și nisipul spunându-mi ce înseamnă:

--Am cercetat multe planete până l-am descoperit. Trebuia să fie nesfârșit, simplu și, cel mai important, să-mi inspire teamă. Orice deșert, vei spune, inspiră teamă. Dar nu o astfel de senzație căutam. Trebuia ca miliardele de miliarde de fire de nisip să fie vii, cristaline atunci când presari câteva pe un geam și le pui în bătaia razelor. Trebuia să fiu convins că tăcerea lui este de fapt un somn adânc din care oricând se poate trezi. În fiecare dimineață mă scol cu spaima că uitându-mă pe geam nu voi mai găsi deșertul. Ce altceva să găsesc ? Asta-i spaima cea mai mare: că nu pot să-mi imaginez. 

    La Bertescu am ajuns în felul următor: în biblioteca unei astronave de croazieră răsfoiam un catalog al planetelor prin apropierea cărora treceam. M-am oprit la cea indexată "A se evita". Nu avea nume. Doar un indicativ. După enumerarea caracteristicilor urma un comentariu. "Reprezintă o eternă necunoscută, oricând o posibilă amenințare..." Și, în sfârșit, o notă: "Cunoscută și sub denumirea de Planeta Infinită, numită astfel de către exploratorul Bertescu".

     Cu prima ocazie, i-am vorbit căpitanului despre planetă. 

     Mi-a spus:

--Nu am voie să opresc acolo, dacă asta dorești. 

      Eram dezamăgit. Probabil că se putea citi pe fața mea căci acesta a continuat:

--În schimb ìți pot spune cum se poate ajunge la Bertescu.

--Am citit că este explorator. 

--A fost. Printre cei mai buni. Ultima lui misiune și-a îndeplinit-o pe - căpitanul a ezitat înainte de a rosti cuvântul - Planeta Infinită. A zâmbit stânjenit.

--Apoi ? am întrebat rece pentru a nu trezi la celălalt suspiciune.

--Locuiește singur, în mijlocul unui deșert auriu. Păzește ceva - și iar a ezitat -. Oarecum oficial - a explicat.

--E bătrân ? am întrebat prins de imaginea neclară pe care mi-o oferise despre Bertescu.

      A zâmbit detașat (abia acum constatam că subiectul îl ocolea cu bună știință) și aproape a psalmodiat:

--Nu chiar atât de bătrân încât să nu se poată face înțeles. Dar, într-adevăr, foarte bătrân.

                                      *         *           *

       L-am privit pe Bertescu, străin în această lume pustie și m-am întrebat dacă este firesc să fie astfel. 

       Combinezonul galben îmi amintea de un monument ridicat în amintirea unui explorator mort pe o planetă - obscură pentru mine. Artistul alesese ca material aurul - metal plin de orgoliu și dominator. Statuia era însă pusă ìn piața principală a unei mari metropole, atingându-și scopul: de a fi privită. Bertescu nu era o operă ci un om viu și singur. Prin vizorul căștii, fața uscată și grăzdată de riduri - pomenesc și acest lucru - era aproape imobilă. Numai buzele se mișcau, evident cu economie, atunci când vorbea.       

--De peste treizeci de ani - a continuat - sunt aici pentru a găsi nu o certitudine ci o probabilitate a infinitului. După atâția ani, totul rămâne un unu, clar și insensibil. Și mi se pare firesc. Cum aș putea concepe infinitul ca probabil finit ?

--Și cum faci ? l-am întrebat după o vreme, când după ce tăcuse, s-a lăsat pe vine și a început să strecoare nisipul printre degetele mănușii.

--În mai multe feluri. Vino să-ți arăt. 

          Modul de dispunere a încăperilor și culoarelor ce alcătuiau casa era aberant. Pentru a trece dintr-o cameră în alta, despărțite doar de un perete, a trebuit să parcurgem o distanță apreciabilă. Și apoi mai erau ecranele de forță pe care Bertescu le ridica și cobora cu rapiditate. Îmi spunea cu orgoliu că, fără el, oricine s-ar rătăci.

           Camera era rombică, un perete fiind prevăzut cu un geam bombat, oferind priveliștea monotonă a pustiului. 

--Acest deșert - a început să vorbească așezat lângă geam - reprezintă vestigiile celei mai avansate civilizații din câte au existat și există în Univers. Eu spun vestigii și s-ar putea să mă înșel. Aceste inteligențe - vei vedea de ce-i numesc astfel -  au ajuns la acel grad de perfecțiune (cândva, n-au importanță acele timpuri pentru noi) ce le permitea totul. Chiar și nemurirea: cu un preț pe care eu unul nu l-aș plăti. Aveau posibilitatea ca, printr-o tehnologie subtilă și de neînlocuit, să se eternizeze în structura cristalelor unei anumite planete, cunoscută de ei ca fiind cea mai potrivită acestui scop. Câți au ales această cale ? Dacă au fost și temători care nu s-au aventurat în eternitate ? Nicio urmă nu vine să aducă un indiciu. Deci astfel aflați în starea de inteligență pură, au început să se joace cu imaginea - acest instinct de conservare al rațiunii. Înțelegi ? E ca și cum, eu, individ distinct al civilizației mele, aș fi în același timp și toți ceilalți oameni, care trăiesc în Univers. Și-au instalat "terenuri inteligente" și pe alte planete. Una din aceste zone colonizate presupun că este deșertul în mijlocul căruia ne aflăm.  Nu dă niciun semn de viață - cuvântul mi se pare ilar în acest caz - și nu are efecte asupra câmpului de forță, cum se întâmplă pe Planeta Infinită. Acolo nu poți rezista mai mult de câteva zile. Cristalele cântă dar nu pentru urechi. Soarele strălucește dar nu pentru a da căldură. Solul e tare dar parcă plutești la suprafața lui. Dacă te încăpățânezi să rămâi, mori. Simți cum ești tras, puțin câte puțin, din tine spre structura care alcătuiește solul, tot un deșert. Întâi constați că exiști și asta te șochează. Și ești convins că ai aflat o noutate! Apoi intri în transă. Cunoști o mulțime de făpturi, ca într-un vis: deformate și lugubre. Se rotesc și se reped spre tine, cel care țipi și faci eforturi să te trezești. În cele din urmă ești iarăși stăpân pe tine și dacă nu părăsești imediat planeta, s-a terminat, mori: din următoarea transă nu te vei mai trezi decât printr-o minune. Au fost mulți (și poate că mai sunt încă temerari) pe care echipele de salvare i-au cules de pe nisip țepeni, duri ca diamantul. Dar după câte știu, nu prea se mai dă voie pe Planeta Infinită.

         A tăcut și a privit pe geam asfințitul reflectându-se în nisip.

--Cristale - a murmurat. Poate vii... Dar inactivate.

        S-a întors către mine, cel din spatele lui, din cauza fenomenului, sufocat de emoție:

--Crezi că ar putea fi niște roboți de-ai lor ?

--Roboți ?

--Roboți. Cum noi avem roboții, făcuți pe măsura vieții noastre, ei de ce să nu fi avut roboți puri, aidoma creatorilor ?    

--Pentru culegere de date, probabil - am spus doar pentru a nu pune o nouă întrebare.

--Nu cred. Informatica lor cuprinde toată galaxia. Sau poate chiar - metagalaxia. Sau poate și mai just decât atât... Sunt sigur niște mașinării - și a arătat spre deșert - înspăimântător de dematerializate, de aceea nu se întâmplă aici ceea ce se întâmplă pe Planeta Infinită.

--Și casa ? am întrebat. De ce așa de complicată ?

--De fapt nu e o casă. Este o stație de observație și o poartă de salvare pentru mine sau pentru noi doi, dacă invazia ar avea loc acum, când ești aici.

--Invazie ? Din ce parte și de de aici ?

--Din Planeta Infinită. Dar să-mi continui povestea - îmi place s-o numesc astfel - pentru a-ți răspunde la a doua întrebare. Eu, sau altul (nu contează eroul în asemenea momente) coboram pentru prima data pe planetă. Eram ultimul care mai putea face asta din toată expediția. Câțiva dintre ai noștri pieriseră la modul în care se piere acolo. Am trecut de prima transă cu bine. Am revenit pe astronavă și ceea ce ne mai rămânea de făcut era să plecăm.  Atunci m-am hotărât; dar atunci nu puteam înțelege. Sau să-l înțeleg pe cel care s-a hotărât - ți-am mai spus: nu e necesar să fi fost eu. Vezi, era o problemă de viață și de moarte, unite prin orgoliu. Comandantul nu a acceptat ca experiența să fie repetată în aceleași condiții. Am descins din nou pe nisipul auriu având în spate două blocuri legate energetic de astronavă. Am căzut în a doua transă, și m-am trezit. Prea repede pentru a-mi da seama ce se întâmplă acolo, în vis, dar nu într-atât de repede încăt să nu știu. Reîntors la bord - nu mi s-a părut ciudat că nu murisem -  le-am aruncat celorlalți, strânși în sala de comandă, tăcuți și gravi (credeam că importanța reușitei îi făcea așa), cuvinte triumfătoare. Totul nu este decât un vis - explicam. Un vis uriaș, colectiv, al unor rațiuni.

         Târziu am observat că vorbele mele nu-i interesează. Am tăcut surprins. Comandantul mi-a făcut semn să-l urmez în camera de gardă. Acolo am zărit două trupuri învelite în giulgiul negru presărat cu stele albe. Am înțeles și pentru prima dată în viață ochii mi s-au umplut de lacrimi.   

       "Au murit cum se moare în deșert" mi-a șoptit comandantul la ureche. 

       Nu știam dacă era reproș sau simplă explicație. După atâția ani știu că era spaimă. Cei doi dirijau energia spre blocurile din spatele meu. Moartea venise la ei găsindu-mă pe mine prea puternic.

       Îți mai dau câteva amănunte. Am dedus că ființele - te rog să le gândești astfel - au blocat accesul la energia vitală. Dar nu înseamnă că au murit. Visează. Și toate visele lor devin un vis uriaș, hrăpăreț. Cum au ajuns aici ? Presupun că au simțit o primejdie sau au depistat-o. Deșertul ăsta - și Bertescu a arătat atunci spre geam - e echivalentul unei instalații de tele-transport, instalație la care noi încă visăm. De aceea ți-am spus că-l cred alcătuit din roboți. Apoi s-au ascuns în somn. Mă întreb ce i-a putut înspăimânta ? Eu cred - a răsuflat adânc și dintr-o dată fața i s-a schimonosit, a continuat - că au descoperit capătul Universului sau un paradox în raționamentul ce duce la certitudinea infinitului. Ei înșiși reprezentau ceva infinit prin modul de existență: entități necuprinse. Poate că nu se vor trezi niciodată. Poate că dorm de miliarde de ani sau numai de câteva mii. Sau poate se vor trezi și atunci se vor îndrepta (spun îndrepta pentru că nu am alt cuvânt care să exprime omniprezența lor) spre locurile de unde s-au retras, atunci când ce i-a speriat va dispare. Eu sunt aici ca un paznic. Dacă deșertul va prinde viață - mă tot întreb: cum va arăta ? - în sistemul nostru se va da alarma, iar eu voi părăsi aceste locuri, nu înainte de a admira priveliștea pe care nu mi-o pot închipui acum, eu, un om.

                                          *            *             *

        Bertescu nu mai e demult. Acum eu îi țin locul. Am îmbătrânit păzind deșertul. Înainte de a veni să-mi îngrop viața aici, mi s-a permis o vizită pe Planeta Infinită. Aștept, obosit și dezamăgit, un înlocuitor. Pe cel care am fost eu, atunci când am făcut imprudența de a veni la Bertescu. Mulți tineri s-au perindat prin casa ce o pot domina în sfârșit. Am repetat gesturile, am spus aceleași vorbe. Unul dintre ei se va hotărâ. Nu e important care anume. Contează ca paznicul deșertului să fie nemuritor. Eu și toți care vor urma vor purta numele primului: paznicul Bertescu. Apoi mă întreb (nu mi-a spus): pe cel dinaintea mea îl chema într-adevăr Bertescu ? 

                                           "Paznicul" 

                                      -Marius Stătescu-  

     ( https://antoneseiliviu.wordpress.com/2022/07/21/o-antologie-a-literaturii-sf-din-craiova/ )



... dacă este sâmbătă - am decis eu cu drag - prinde bine o porție de literatură SF (din colecția de reviste, cărți și almanahuri SF ce o am prin bibliotecă, scrise de specialiștii domeniului, în decursul timpului)!

... sper că a fost o lectură interesantă !

vineri, 13 ianuarie 2023

Jurnalul (297)

💚 ... azi vineri 13 ianuarie, ora 16,43...

💚 ... nici cald, nici frig... umezeală, pot spune, aproape tot timpul... zăpada care a fost joi, azi vineri, nu mai este decât pe ici, pe colo... 

💚 ... vizitez zilnic grupul de ghiocei...stau cam înțepeniți...nu prea știu ce să mai facă, cred...

💚 ... joi seara completez cu: azi a nins !!!...ghioceii au o "plăpumică" albă...

💚 ... am mai descoperit o tendință: "parenting"...sună mai interesant orice în engleză ?!

💚 ... am reușit să mă pregătesc sufletește pentru a găti supă cu găluști...îmi amintește de ultima perioadă din viața mămicuței...am evitat mult timp... 

... acum am reușit să și mănânc supica:

💚 ... continui și cu salata de varză ca o garnitură la orice: mâncărică sau sandwich...

💚 ... lecturile mele continuă să fie variate - pe parcursul zilei și serii, uneori nopții: de la traducerea în continuare din Tassel la conferințele lui Steiner din 1914, apoi la Carlos Castaneda (cu șamanii lui yaqui - am reușit să aflu  în sfârșit și eu -🙃🙂- că există și acești indieni, yaqui, atât de decimați și ei... https://wikicro.icu/wiki/Yaqui )... am și o lectură mai ușoară: "Vraja sudului" de Jennifer Blake (cu atmosfera zbuciumată din statele sudiste ale Americii după încheierea războiului dintre Nord și Sud...)...plus romane din seria scrisă de Kerrigan Byrne...ca să zic așa, ascult pe YouTube și diverse informații (astrologie, numerologie...) despre noul an în care am pășit de ceva timp...pentru viitor, sper să ajung să citesc și "Teoria culorilor" de Johann Wolfgang von Goethe (încă ceva de care habar n-aveam că a scris ...îi știam doar latura de poet...)!

💚 ... muzică ?!... am reușit să ascult vrăjită o voce aparte (regret totuși că nu am înțeles și nu înțeleg o "boabă" din vorbirea portugheză de când mă știu...😃) : Mariza ( https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Mariza )

💚 ... săptămâna aceasta am reușit să vizionez un film despre care citisem că a fost realizat dar luată de valul evenimentelor curente ale vieții de zi cu zi, am uitat... cred că am avut momente când nu am respirat prea bine, uneori am înțepenit urmărind filmul: "Omul lui Dumnezeu" adică ecranizarea vieții Sfântului Nectarie...mă opresc să zic ceva despre mediul în care s-a zbuciumat acest spirit pentru că se zice corect că nu trebuie să judecăm pe nimeni...


Aici puteți viziona întreg filmul:

https://www.manastirea-amd.ro/film-de-exceptie-omul-lui-dumnezeu-viata-sf-ierarh-nectarie-de-eghina-facatorul-de-minuni/

💚 ... a doua zi după-amiaza, pe canalul tv Diva, am regăsit umorul puțin aiurit al lui Marleau:

 adică o variantă franceză a lui Colombo (așa zic eu...)...mai vă aduceți aminte ?!

💚 ... iar miercuri seara, tot pe canalul tv Diva, am "prins" un serial polițist (mai liniștit...): "Mistere la fotografie"...

💚 ... kawaii !

(sursa: https://www.google.com/search?q=kawaii&oq=kawaii&aqs=chrome..69i57j46i512j0i512j0i131i433i512j0i512l2j0i10i512j46i512.7515j0j8&client=tablet-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1#imgrc=bF6XT64YDi1aJM&imgdii=dn3_gYtVJxAkuM )

luni, 9 ianuarie 2023

Să ne amintim de uimitorul Petre Țuțea...

       

                -- Petre Țuțea --


     Dar, ceea ce tulbură și dezbină lumea actuală este ideea libertății, idee care acoperă foamea săracilor, inegalitățile,  conflictele de interes ale bogaților -- aparent puternicilor -- și drama constantă a omului mărginit și înlănțuit. Și neliniștea crește în măsura în care libertatea este căutată la un nivel al existenței unde nu poate fi găsită. Această libertate fictivă motivează cursa înarmărilor și pregătirea războiului. Meditând asupra ideii de libertate încerc să-i fixez natura, sediul și sensul.

     Este vorba de ideea platonică a libertății, de libertatea reală, nu de conceptul deschis al libertății fictive de aici. Aceasta din urmă îmi amintește, prin conflictul pe care-l determină, de afirmația lui Confucius, precum că certurile dintre oameni izvorăsc din cuvinte, a căror univocitate este înlănțuită de polisemie și interese. Libertatea reală este neechivocă având caracterul unei revelații aici și al împlinirii dincolo. Dar mesajul divin este o favoare  -- "mulți chemați, puțini aleși" -- cum spune Scriptura.

     Relativitatea libertății omului istoric este rezultatul tulburărilor acestui căutător, tulburări produse de înclinările lui naturale, de interese, în experiența lui deschisă oglindindu-se: informația incompletă, observația,  metodele neducătoare la esențe, imperfecțiunile conștiinței teoretice și practice, intuitive și raționale; acest om mișcându-se, în jocul dintre el și lume, când antropocentric, când cosmocentric, când combinat, deci, când ancorând în eu, când livrându-se infinitului -- presupus pozitiv -- când închipuindu-și că se salvează prin acordul dintre el și lume, ignorând însă faptul că adevărul, care este definitoriu pentru libertatea și fericirea lui, nu are sediul aici, nici în el, nici în lume, nici în acordul lor, nici în stăpânirea ei iluzorie prin cunoaștere.

   ...Fixez sediul libertății reale în triunghiul: Dumnezeu, natură și om, în care Dumnezeu, perfect, face posibilă imitarea lui, realizată perfect de sfinți, și imperfect de credincioșii obișnuiți, a căror existență este încărcată de lumesc.

      Omul social, prin înclinările naturale, prin interese și prin conviețuirea producătoare de constrângeri, înlocuiește realul cu scopul. Libertatea reală, aici, nu poate fi reflectată decât în triunghiul de mai sus. Ideea libertății este legată, ca esență, de acest triunghi și de cele două lumi, iar conceptul libertății se caută aici, unde își are sediul, unde i se fixează natura și formele schimbătoare. Înțelegerea libertății fictive, legată de căutare și luptă, precum și a celei reale din triunghiul amintit, implică cunoașterea acestor poziții spirituale:

   1.realist-creștină - mistic-biblică;

   2.social-istorică: adică istorism, umanism, sociologism, materialism dialectic și istoric, pozitivism - "fazele iluzorii ale dezvoltării, cu puterea omului stăpân prin știință" (Auguste Comte), lupta omului pentru libertate, adică detașarea din înlănțuirea naturii și constrângerile speciei, "omul care devine liber făcându-se cercetat completitudinar în stilul științelor spiritului, fără teologie, filozofie, ideologie, înțeles obiectiv, în afară de punctul de vedere ca trăire subiectivă, totul oglindindu-se în spiritul lui" (Sombart), omul înlănțuirii naturale, primordiale... (Kovalevski);

   3.toate sistemele filozofice imanentiste, care nu se depărtează de știință, caută libertatea, când cu mijloacele ei, când subiectiv-artistice.

      Se poate afirma că fără cele două lumi nu există libertate, nici adevăr, bine și frumos, oglindite aici de triunghiul: Dumnezeu, natură și omul, în care apare harul și contemplarea lor dincolo, ca esențe, ținând mistic de triunghiul: Dumnezeu, nemurirea, libertatea.

     Dintre sistemele filozofice, cel mai absurd și înșelător este panteismul, în care omul este prezentat ca o ființă rațională, demnă și liberă... Determinismul imanent și naturalismul acestui sistem au fost infirmate de știința modernă care, dacă vrea să explice, este obligată să accepte formula mistică a cauzalității și finalității transcendente.

   ...Chipul divin al omului mișcat în cele două lumi îl îndreptățesc la perfecțiune și deci libertate absolută, care n-au izvorul nici în om, nici în natură, chip reînviat de Mântuitorul nostru. "Fiți, dar, voi desăvârșiți precum Tatăl nostru cel ceresc este desăvârșit" (Predica de pe munte). Mântuitorul a redeschis calea spre pomul vieții. Îndreptățirea omului de a participa la perfecțiunea divină îi conferă acestuia din urmă viața veșnică și libertatea absolută, inexistente aici pentru omul istoric.

      Libertatea absolută este atemporală, ca perfecțiunea.

   ...Oamenii vremii noastre se pregătesc de război pentru apărarea libertății terestre, ficțiune globală a drepturilor omului care se află permanent în luptă cu natura și comunitatea, neputând acorda sistemul lui de trebuințe și aspirațiile sale, cu sistemul de trebuințe și cu aspirațiile comunității. Constrângerile semenilor se împletesc cu suferințele produse de natura oarbă. Tabloul se completează cu interesele naționale și sociale, cu rase, neamuri, clase, clici politice, orgolii individuale, neliniști și dezastre produse de impostori și demenți triumfători, desfrâul nerușinat al bogaților și ura săracilor și mișeilor, sfidarea și risipa stăpânilor și revolta supușilor, limitele morale și gnoseologice ale omului autonom. Acest vast produs dialectic este dominat de ficțiunea libertății omului căutător și de inegalitatea raselor și a oamenilor. Este omul istoric opus celui etern.

   ...Ignorarea inegalități raselor, neamurilor și oamenilor, în plan gnoseologic, alimentează fluviul erorilor, minciunilor și suferințelor vremii noastre. Înțelepții sunt înlăturați de perfizi și de șireți care coboară viața în animalism. Neliniști produse de perechi naturale contrare: valoare și egalitate, autoritate și libertate, adevăr și eroare, viață și moarte...Raportul de forțe cuprinde omul; spiritul lui este captivul lor, ieșirea din captivitatea eului și a naturii fiind numai religios posibilă, sacrul și iubirea făcând posibilă conviețuirea puternicilor și neputincioșilor.

    Ordinea creștină se va instaura când, prin grația divină, vor dispare: cultul forței, orgoliul, ura și meniheismul. Omul actual seamănă cu călătorul lui Münchhausen, care, vrând să scape cu calul de la înec, s-a tras de păr în sus.

    Dumnezeu revine în cetăți când rațiunea umană va asculta...Nicio criză politică sau economică, ci numai marea criză umanistă a autodeterminării, a orgoliului, a autosalvării. Eșecurile reuniunilor umane se aseamănă cu grămădirea oilor la umbră, pentru a scăpa de arșiță. S-ar putea ca Dumnezeu să trezească omul prin teama de război sau prin război, făcând astfel cunoscută ordinea lui.

  ...Desigur, Dumnezeu are altă ordine, deosebită de cea retorică, monarhic tiranică, burgheză sau proletară.

   ...Libertatea reală este legată de nemurire și perfecțiune. Cea iminentă este o ficțiune utilă sau seamănă cu frânghia pe care cobori ìn întuneric...Acest aspect ni-l arată anarhia, tirania și viciul, având două radăcini: omul și natura. Construcțiile filozofice și științifice privind libertatea nu depășesc închipuirea. Puterea închipurii se mișcă magic, plănuiește gratuități artistice și ipoteze utile, comode sau eronate. Adevărul, care este legat de rațiunea suficientă, apare sub puterea lui Dumnezeu. Fără har, căutare nesfârșită. Omul singur, căutând, nu află. Fără adevăr, nu poate fi liber.            

                                                OMUL

                                Tratat de antropologie creștină

                                   -- Petre Țuțea -- 

      (https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Petre_%C8%9Au%C8%9Bea)

     


polisemie=însușirea unui cuvânt de a avea mai multe sensuri;

antropocentric=omul este centrul și scopul universului;

cosmocentric=viziune ce pune importanță mare în univers;

imanentism=doctrină ce susține că realitatea este reprezentată numai de proiecția conștiinței;

panteism=Dumnezeu este în tot (materie, univers, propriile creații), fiind schimbător și imperfect;

meniheism/maniheism=mișcare religioasă conform căreia lumea este guvernată de două principii, binele și răul;


... postarea participă la jocul-provocare găzduit de Suzana ( https://suzanamiu.blogspot.com/2023/01/citate-favorite-155-ganduri-la-inceput.html )!