duminică, 24 iunie 2012

obiceiuri de nuntă ... japoneze


    ... cred că ştiu multe despre obiceiurile de nuntă de pe meleagurile noastre ...
   … cred că în timpurile mai îndepărtate, totul o fi avut alt aspect, o fi avut o altă importanţă, or fi fost mai frumos gândite toate … la o nunta ...
   …dar acum, pe meleagurile noastre, o nuntă a devenit mai mult afacere/sursă de produs bani ... să ţii minte la cine ai fost, ce sumă ai dat, cu cât se actualizează ‘darul’ (dacă nunta a fost mai demult!!!) … câte persoane ai avut la nuntă,  unde a fost organizat evenimentul, ce personalitate a fost ‘naşul’, la ce biserică a fost slujba, câţi preoţi au ţinut slujba, câte maşini, ce costumaţii au avut toţi şi de pe ce meleaguri cumpărate, ce mâncăruri, o nuntă la oraş (la restaurant pentru cei tineri şi mai cu 'valoare', maşini, etc ...) şi apoi nuntă la ţară, la cort (pentru cei de rang inferior dar care au 'datorie' să vină la nuntă...) şi câte şi mai câte ‘fiţe’ …
   … nu vreau să supăr pe nimeni cu ceea ce scriu eu … dar nu-i ok!!!
   … eu cred că se uită de adevăratul motiv care stă la baza evenimentului unei nunţi: unirea a două suflete pentru o viaţă, pentru a realiza ceva important împreună !!! nu ştiu, în ziua de azi, câţi din miri ce trec prin ceremonia nunţii, mai au timp să se gândească la ceea ce simte sufletul lor, câţi ascultă cu luare aminte
cuvintele rostite în jurul lor?... se află într-un 'vârtej' (ca o 'tornadă' - că tot a devenit la modă şi pe la noi!) din care se gândesc cum să iasă cu bine, să nu iasă datori, în pierdere ! de aceea cred că nici nu durează multe din căsniciile timpului actual ... prea multă afacere în orice!
   … ştiu că eu am găsit o adevărată evadare a sufletului şi gândirii mele în lumea de pe arhipelagul nipon!
   ...  sunt diferenţe notabile între cum este ‘privită’ o nuntă la noi şi cum este în Japonia!!!
    ... şi mai ales, a fost şi este pentru mine o mare întrebare: cum pot japonezii să fie atât de moderni dar şi atât de tradiţionalişti ?!
    ... am inteles ca sunt 2 curente: stilul occidental si stilul japonez (mai scump)! nu stiu care este proportia între japonezii care aleg o nuntă în stil occidental şi câţi aleg tradiţia japoneză ...
        nunta în stil tradiţional, JAPONEZ: ... ce am înţeles eu ... că în Japonia se dă importanta cuvenită aspectului/ esteticii/ calităţii în cadrul importantului eveniment numit ''nuntă''…  
    …japonezii având o atracţie mare către teatrul de calitate (cred eu!) ... iubind şi respectând prea mult trecutul şi marile personalităţi ale istoriei japoneze, căutănd să păstreze nealterat specificul vieţii japoneze (în faţa ''valurilor comerciale''  … şi căutând modele demne de urmat, folosind semne şi simboluri importante în societatea japoneză ...şi realizând ca de obicei, corect şi serios, şi acest mare eveniment din viaţa a două persoane (şi a membrilor familiilor respective)!!!
    ... ce am aflat eu din obiceiurile japoneze de la nuntă?…
    ... există un ritual al logodnei ... cu schimburi de cadouri între logodnici ... dar darurile sunt tot simboluri : ''virtutea feminităţii'' (un brâu=obi - pentru logodnică) şi ''fidelitatea'' (o piesă de vestimentaţie mai intimă=hakama - pentru logodnic) ...
    ... există un ritual al nunţii: ritualul la casa miresei, ritualul la templu cu cei doi miri, ritualul legat de mireasă - schimbarea vestimentaţiei - pe drumul spre casa mirelui, petrecerea de a doua zi cu prietenii intimi ai mirilor ...
    ...  (există si un dar = bani în plic, am înţeles ...)
    … totul axat pe esenţa evenimentului ( sentimente, bineînţeles, dar şi … o căsnicie care să dureze, să reziste şi la bine şi la rău …, fiecare cu responsabilităţile sale), ceremonial şi mai puţin pe latura distracţiei (fără mare repertoriu poetico-muzical …şi, cred eu, fără ‘beţiile’ de pe la noi)...
    ...  totul este mult mai scurt în durată: ritualul religios cam 30 minute, petrecerea cu cei mai apropiaţi noului cuplu, după nuntă, vreo 3 ore .... asta ca să descriu în câteva cuvinte nunta japoneză...
    ...  dar ceea ce cred eu: costă să ai superbele costume japoneze! cred că tradiţionalul costă mult! un kimono de calitate este enorm de scump!  
    ...  am căutat câteva imagini şi am încercat să salvez câteva fotografii cu imagini de la o nuntă japoneză - ritualul religios de la templu (shintoist, cred):
   


    ... frumoşi, nu-i aşa?
    ... la japonezi mai este încă obiceiul ... ''căsătoriilor aranjate'' ...
    ... am spus cândva că sunt atrasă de foarte mulţi ani de viaţa japoneza ... ceea ce încerc acum este să caut diverse aspecte ale vieţii cotidiene căutând modele bune de urmat şi în societatea românească! nu ştiu dacă este chiar totul un bun exemplu ... dar cu cât încerc să analizez obiceiurile japoneze, descopăr şi mai multe aspecte care îmi plac!
    ... cred că ceea ce imi place ... este sistemul constituţional de moralitate şi valoare ... şi cuvinte (aproape dispărute pe la noi!!!) : RESPECTUL ! BUNUL SIMŢ !

4 comentarii:

  1. dupa un search pe google an ajuns si p'aici :P
    nu are rost sa compari Romania cu Japonia.. anyway :D se pare ca nu sunt singurul care iubeste Japonia si cultura japoneza :D in rest ce pot spune.. regret ca nu sunt japonez..
    multam' fain pentru articol

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc frumos pentru vizita!
      nu compar obiceiurile noastre cu cele de pe arhipelagul nipon...
      traind in Romania si admirand de o viata cultura japoneza, e inevitabil sa scriu despre amandoua!
      curios este ca se spune ca ambele tari se afla sub influenta zodiei Varsator!
      dar Varsatorul are si parti bune si parti mai putin bune!!!
      singurul meu vis: sa ajung in Japonia !

      Ștergere
  2. my pleasure :D
    mm ,nu prea cred in astrologie :D in rest ce pot spune :-? e de asemenea si unul dintre visele mele :D nu doar sa ajung in Japonia ,dar sa si locuiesc acolo :D
    e posibil atata timp cat ai bani.. citisem pe un blog despre altcineva care vizitase Japonia impreuna cu iubita(sotia) si facuse un calcul cu tot ce au cheltuit(mancare ,cazare ,transport ,etc) iar pentru doua saptamani cat au stat acolo totalul e de 5000 si ceva de euro(biletele de avion incluse). Pentru mine cel putin e o suma uriasa :| oricat mi-as dori nu pot face imposibilul ,singura optiune .. sa revin cu picioarele pe pamant :)) dar probabil sti cum e.. chiar daca esti pus in fata imposibilului unele vise nu poti renunta la ele

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. scriu cu întârziere un răspuns-sper să îmi fie iertată întârzierea!
      mie îmi place enorm să visez, este evadarea mea de zi cu zi, de când mă ştiu... şi unde să evadez?! în ţara unde eu m-aş simţi minunat dar nu în vizită, ci să trăiesc acolo!

      Ștergere