luni, 23 ianuarie 2023

TAI-PAN

       


                          "TAI-PAN"

                    de James Clavell

   

     Dirk Struan ieși pe puntea dunetei navei amiral, H.M.S. Vengence, și se îndreptă cu pași mari spre pasarelă. Nava de linie, cu 74 de tunuri, era ancorată la jumătate de milă de insulă. Era înconjurată de restul navelor de război ale flotei, de navele ce transportaseră trupe ale corpului expediționar, de nave de comerț și cliperele opiului, ale negustorilor care făceau comerț cu China.

     Era în zori, o zi de marți, cețoasă și rece, 26 ianuarie 1841.

     În vreme ce traversa puntea principală, Struan aruncă o privire spre țărm și simți cum îl prinde un fel de emoție. Războiul cu China decursese așa cum plănuise el, victoria se desăvârșire așa cum prezisese. Fructul victoriei -- insula -- era exact ceea ce jinduise vreme de douăzeci de ani. Iar acum se îndreptă spre țărm pentru a participa la formalitățile de luare în stăpânire, a fi martor al actului prin care o insulă chinezească devenea un giuvaier al coroanei majestății sale britanice, regina Victoria.

     Insula se numea Hong Kong. Treizeci de mile pătrate de ținut muntos, numai piatră, în dreptul buzei nordice a estuarului uriașului Pearl River, din sudul Chinei. La o mie de iarzi de continent. Neospitalieră. Nefertilă. Nelocuită dacă nu se lua în seamă o mică așezare de pescari pe țărmul sudic. Așezată exact în drumul monstruoaselor uragane care se năpusteau în fiecare an din largul Pacificului. Mărginită la est și la vest de primejdioase bancuri de nisip și recifuri. Nefolositoare chiar și mandarinului -- cum se numea orice reprezentant al împăratului Chinei -- în provincia căruia se nimerise. Dar Hong Kongul avea cea mai mare radă din lume. Și era primul pas al lui Struan în China. 

-- Atenție! strigă tânărul ofițer de cart către marinarul strâns într-o tunică stacojie. Barca cea mare a domnului Struan, la pasarela centrală ! 

-- 'Nțeles, sir !  

        Marinarul se aplecă peste copastie și repetă ordinul.

-- Într-o secundă, sir ! spuse ofițerul încercând să-și stăpânească teama pe care i-o trezea acest prinț al negoțului ce devenise legendă în mările Chinei.

-- Nicio grabă, flăcăule. 

         Struan era un uriaș, cu fața bătucită de o mie de furtuni. Redingota albastră era încheiată cu nasturi de argint, iar pantalonii albi, bine mulați, erau vârâți neglijent în cizme marinărești. Era înarmat cum se obișnuia: un cuțit într-o teacă la spate și altul la cizma dreaptă. Avea patruzeci și trei de ani, părul roșcat și niște ochi verzi ca smaraldul.

-- O zi pe cinste - mai adăugă el.

-- Da, sir. 

          Struan coborâ pasarela, săltă la prova bărcii sale și-i zâmbi mai tânărului său frate vitreg, Robb, ce se așezase la mijlocul ambarcației.

-- Am cam întârziat - îi spuse Robb, forțând un zâmbet.

-- Mda, excelența sa și amiralul cam aveau chef de vorbă.

          Struan se uită fix o clipă spre insulă, apoi îi făcu semn boțmanului:

-- Mola ! Spre țărm, domnule McKay.

-- 'Țeles, sir.  

-- În fine. Așa-i, Tai-Pan ? îi spuse Robb.

          În chineză, Tai-Pan însemna șef suprem. Fiecare companie sau armată, flotă ori țară au numai un singur astfel de conducător, cel ce deține adevărata putere.  

-- Mda ! făcu Struan.

         Era Tai-Pan al Nobilei Case.


                                                "TAI-PAN"

                                          -  James Clavell-

                  ( https://ro.m.wikipedia.org/wiki/James_Clavell  )

...postarea participă la jocul-provocare "Citate favorite" găzduit de Suzana (https://suzanamiu.blogspot.com/2023/01/citate-favorite-155-ganduri-la-inceput.html)   

                                  "Tai-Pan" și "Nobila Casă"  


10 comentarii:

  1. Ohhhhh cred ca aveam Tai Pan, Nobila Casa si Shogun! Am citit ceva din ele.. Dar acum imi amintesc o secventa din Nobila Casa (cred) cu Pierce Brosnan ... si secventa asta e cu o alunecare de teren, care antreneaza si un bloc parca si era un personaj feminin, care e practic luat de ape (o parte din bloc se prabuseste)... :))))))))))))))
    Da... ce pot sa zic..
    Dar chiar m-am bucurat ca ai scris despre Tai Pan si mi-a placut si filmuletul. Iti multumesc :*!!

    ps: mi-a mai amintit si ca am niste carti de foarte multa vreme pe lista de asteptare, una dintre carti fiind legata oarecum de Shogun. (Este o carte despre William Cuceritorul). :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ooo, îmi place că un fragment ales de mine, deschide la tine drumul către cărțile ìn "așteptare"...îți doresc să ai buna-dispoziție pentru o lectură plăcută!
      Pupici ❤️

      Ștergere
  2. Ce autor ai ales! Mi-a placut mult cum scrie.
    Si multumesc mult pentru noua inscriere, draga Prietena!
    Esti cu adevarat neobosita! Pupici! O saptamana usoara!😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am mers spre biblioteca mică (cea mare este în lucru adică am mutat raftul și cărțile, după cum le-am luat de pe raft, așteaptă pe jos, undeva înrr-o sală care nu este în "lucru"...) și am ales una din cărțile care mi-a făcut cu "ochiul"...
      Și mă bucur pentru alegere: am vrut să fie și ìn legătură cu începerea noului an chinezesc și să vă placă...
      Pupici ❤️

      Ștergere
    2. Apropo de aranjat cartile, pentru ca nu stiam cum sa le mai pun ca sa nu le rastorn, am gasit niste 'cutii' pliabile din material, fara capac, cumva ca niste cuburi si le-am pus unele peste altele. Insa puteam sa scot o carte din cutia de jos, fara sa se pravale celelalte. Nu era chiar fagure, insa ceva similar....😊
      Pupici! 😘❤️

      Ștergere
    3. Mulțumesc frumos pentru sfatul dat ❤️

      Ștergere
  3. Credeam că am citit și Tai-Pan dar fragmentul prezentat ma face să cred că nu. Bine -ami aexistă si posibilitatea destul de mare sa se fi subrezit memoria de tot. Cred că e necesară o reîmprospătare a acestor lecturi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, în timp, în memorie ne rămân anumite aspecte dintr-o carte, nu tot ceea ce am citit acolo...
      Am citit de câteva ori câte o carte care mi-a plăcut mult...
      Sper sâ reușești să găsești timp pentru a citi ce îți place 👍
      Pupici ❤️

      Ștergere
  4. Dupa nu mai stiu care postare a ta am inceput sa recitesc unele carti "din serie". 😊 Nu am inceput cu Tai-Pan pentru ca mai am numai primul volum (cine da, n-are) 😊 Am recitit Gai-Jin si acum sunt la volumul doi din Nobila Casa, care-mi place (si mi-a placut) mai mult decat Gai-Jin, dar nu mai mult decat Tai-Pan.
    Multumesc pentru reamintire!
    Puipici! ❤
    Changi n-o voi reciti - e prea dura - desi unul dintre personajele de acolo, Peter Marlowe apare in Nobila Casa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt încântată că te-ai întors la lecturarea acestor cărți...câteodată acțiunea cărților se împletește, la mine în cap, cu filmele 🙃🙂
      Pupici, cu drag ❤️

      Ștergere