de EMANUEL COPĂCIANU
Când
ultimul rădvan îşi făcu apariţia în capătul de sus al uliţei,
slujitorii bătrânului conac de la Mînjina putură răsufla, în
sfârşit, uşuraţi.
-Aşadar,
a venit şi domnia sa Cuza, observă cineva.
-O
să fie petrecere, nu glumă, răspunse unul din slujitori,
bucurându-se copilăreşte.
-Nu-i
treaba voastră să judecaţi ce fac stăpânii noştri, le tăie
scurt vorba Ali. Rostul nostru e altul şi pentru asta primim plată.
Acum
slujitorii îşi puteau vedea liniştiţi de treburile lor, iar
oaspeţii dinăuntru, din salonul mare al conacului, n-aeau decât să
le pună noilor sosiţi cele o mie de întrebări. Conacul fusese
ridicat de Petrache Negri, rânduit a fi casă pentru o familie
numeroasă. Mare vistier şi agă al Moldovei, Petrache Negri îşi
alese aşezământul la o răspântie de drumuri, într-o lature a
satului. Din bătrâni, locului i se mai spunea şi răscrucea
bisericii, căci peste drum de casa boierului se afla o biserică de
lemn prin spatele căreia o potecă, bine bătătorită, ducea spre
pădurea ''Frasinului''. E drept. Faţă de cele din împrejurimi,
conacul nu părea prea arătos, era însă încăpător şi doldora
de provizii, întrucât stăpânul se găsea mai mult printre robii şi
ţăranii de pe moşie decât printre slujbaşii statului. Ceva mai
în fund se găseau odăile slujitorilor, albe şi strălucitoare în
acele zile de mai.
Aici,
de ziua sfinţilor împăraţi Constantin şi Elena, avea loc, în
fiecare an o petrecere care dura uneori o săptămână încheiată
în cinstea lui Costache Negri, moştenitorul de acum al Minjenei.
Veneau prieteni din toată Moldova, dar şi de dincolo de Milcov, fie
că erau din Ţara Românească sau din părţile Blajului şi
Lugojului. Îl sărbătoreau pe el şi o vreme au sărbătorit-o şi
pe Elena Negri pe seama căreia se afla toată povara petrecerilor,
care ziua aveau loc ăn chioşcul din grădină, iar seara în
iatacul cel mare. Această onomastică era numai un pretext, căci la
Mînjina se întâlneau prieteni cu acelaşi crez şi cu acelaşi
ideal în numele căruia juraseră la Paris, la Iaşi sau la Goleşti.
Ideea unirii celor două principate într-o singură ţară, cu un
singur guvern şi cu un singur domn era pentru fiecare o realitate,
şi o poruncă, şi un ţel.
De
aceea, aşa cum s-a spus mai târziu, Mînjina devenise o adevărată
''academie liberă'' , unde, în discuţii de taină între oameni
prinşi de puterea aceleiaşi credinţe, se făurea istoria cea nouă
a României.
Acum
era iarăşi mai şi ''academia'' de la Mînjina îşi primise
oaspeţii pentru a întocmi noi planuri pentru ţara aceea pe care o
visaseră şi pentru care luptaseră strămoşii. De aceea, când
sosi şi ultimul rădvan, slujitorii răsuflară uşuraţi şi Ali
putea să fie mulţumit şi el la rândul său. Bătrân – dar încă
zvelt, slab şi puţin adus de spate, cu o înfăţişare plăcută
şi cu chipul măsliniu, Ali luptase în armata lui Napoleon şi se
jura că l-a slujit şi pe marele împărat.Pentru o pricină ca asta
sau pentru altele, cert este că Ali se afla în mare cinste la
Mînjina. Costache Negri pusese un italian să-i facă portretul pe
care acum îl ţinea la loc de seamă în camera sa de lucru. Ali îl
slujise şi pe Petrache Negri pe când se găsea la Paris pentru
învăţătură. Îi plăcuse de el şi, în ziua când s-a întors
în ţară, Ali l-a însoţit, mărturisindu-i încă o dată
convingerea ''că oamenii buni ca voi, românii, încă nu am
văzut''.
Acum
primise şi pe cei din urmă oaspeţi aşteptaţi şi, urându-le
''bun venit'', după obiceiul casei îi pofttise în chioşcul din
grădiniţă unde se aflau şi ceilalţi invitaţi.
Elena
păşeşte încet, săltându-şi uşor rochia de mătase albastră,
sprijinindu-se de umărul soţului, mai mult din cochetărie feminină
decât din pricina drumului. Acesta salută în stângă şi în
dreapta, se îmbrăţişează cu toţii şi zâmbeşte afectuos
tuturor şi pentru toţii are un cuvânt de spus. Are un chip frumos,
puţin prelung, cu trăsături regulate, cu ochi albaştri şi un păr
bogat de culoare castaniu. Poartă o barbă neagră, mică, cam aspră
şi seamănă atât de mult cu împăratul Franţei şi i s-a spus
acest lucru, nu ca un reproş, ci ca un compliment, iar el primeşte
complimentul zâmbind şi nu ştie cum să scape de o vorbă ca asta.
E îmbrăcat cu o redingotă scurtă, cenuşie, strânsă pe talie şi
ea îi dă un plus de distincţie şi eleganţă spre care femeile
privesc cu admiraţie. În jurul gâtului şi-a pus o lavalieră
albastră, de mătase, pe care şi-o potriveşte cu o mână numai,
căci în cealaltă ţine cele două pelerine: neagră a sa, de
culoarea tabacului a Elenei. Se simţea bine în aceste saloane cu
oameni subţiri dar era în largul său şi atunci când stătea
printre cei de jos, ascultându-le păsurile şi nevoile şi căutând
să le întărească credinţa într-o soartă mai bună de care
vorbeau toţi şi pe care toţi o aşteptau.
Se
amesteca printre ei şi lega prietenii cu ei. Dijma bucatelor de pe
moşia părintească de la Barboşi o făcea mai mult după inimă,
nu după obiceiul boieresc. La nevoie îi ajuta cu un sac-doi de
boabe şi chiar în bani, dar uita să-şi ia împrumutul înapoi.
Cobora
dintr-o veche familie de italieni; în veacul al XIV-lea un strămoş,
ajuns cardinal, a încercat să împace biserica de răsărit cu cea
a Romei. Urmaşii cardinalului au colindat lumea şi unul din ei a
rămas în Moldova. Se numea Dumitru Cuza şi, pentru merite pe care
nu le ştim, domnul ţării l-a uns cu rang boieresc, făcându-l
comis şi dăruindu-i moşia Vlăicenilor ca să fie spre ocină lui
şi urmaşilor. Unul din fiii comisului s-a căsătorit cu fata
cronicarului Nicolae Costin şi aceştia sunt strămoşii săi
direcţi. Spătarul Ioniţă Cuza a sfârşit sub butuc, din porunca
lui Constantin Moruzi, ca unul ce cutezase să se opună asuprelilor
şi jafurilor turceşti... Nicolae, unul din cei trei fii ai
spătarului a fost bunicul lui Alexandru Ioan Cuza, iar tatăl său
era Ioan Cuza vornicul. Acesta se căsătorise cu Sultana, fiica lui
Cozadin, de origine greacă, femeie frumoasă şi înţeleaptă,
crescută la Constantinopol.
Copilăria
şi-a petrecut-o la Barboşi unde vornicul avea o moşie, iar şcoala
a făcut-o la pensionul lui Cuènin din Iaşi, fost ofiţer în
armata lui Napoleon şi rămas în ţara Moldovei. În decembrie
1835, avea 15 ani, îşi ia diploma de bacalaureat în litere la
Sorbona. Diploma era semnată de Guizot, istoric şi ministru al lui
Ludovic-Filip. Ar fi dorit să devină medic, însă nu i-au plăcut
disecţiile şi de aceea s-a înscris la drept, pe care nu l-a
terminat. Prin căsătoria sa, avea acum 24 de ani, cu Elena, fiica
postelnicului Iordache Rosetti şi a jupânesei Catinca, Cuza devine
ruda celor mai de seamă familii de boieri ce au domnit în Moldova
sau nădăjduiau să domnească.
Pe
Elena o cunoscuse în casa frumoasei Didiţa Mavrocordat, casă unde
se întâlnea tineretul bătrânului Iaşi. Didiţa trecea drept o
femeie frumoasă pe care bărbaţii o doreau, în timp ce nevestele o
bârfeau sau mai curând o duşmăneau fără nici o pricină. Plină
de temperament şi atrăgătoare în chip irezistibil, Didiţa plăcea
de la prima vedere pentru rochiile elegante şi scumpe; dintr-un
anumit capriciu le prefera pe cele de culoarea liliacului. În seara
aceea îmbrăcase una liliachie, cu două cercuri de volane albe pe
poalele lungi, lucrată la Viena şi pentru care Petrache Mavrocordat
plătise bani grei, numai spre a-i împlini hatârul, căci ea jurase
că nu se va mai duce la nici o sindrofie. De altfel, Didiţa nu se
sfia să spună că piatra de safir de pe colier şi cerceii făceau
mai mult decât moşia de la Vaslui pe care nici nu o văzuse. Cu un
cuvânt, era femeie care voia cu orice chip să înnebunească un
bărbat. Cineva spusese o vorbă – Eu nu ştiu unde o să meargă
femeia asta după moarte, şi de fapt nici nu mă priveşte, dar ştiu
de unde vine... Vine din fundul iadului, de unde a luat cu ea o mie
de draci.
Vorba
a făcut înconjurul oraşului iar când a ajuns la urechile ei,
femeia a râs şi nu s-a supărat. Se căsătorise cu Petrache
Mavrocordat, om în vârstă şi fără veleităţi politice sau
ambiţii, pentru că era bogat dar mai ale că-i oferise libertate
încă din prima zi. Boierul Petrache avea o singură pasiune: jocul
de cărţi. Se lăsa furat şi înşelat cu bună ştiinţă şi nu-l
neliniştea faptul că moşiile începuseră a se împuţina la
număr.
Aşadar,
Alexandru Cuza o cunoscuse pe Elena în casa lui Petrache
Mavrocordat, dar jupâneasa Catinca, postelniceasa de la Soleşti, nu
prea încuviinţa prietenia pe care Didiţa i-o arăta Elenei şi
nici cuvinte de laudă nu găsea pentru frumoasa nepoată. Cu toate
acestea, Elena Rosetti rămânea rudă cu aceşti Mavrocordaţi, aşa
cum era rudă şi cu Catargi, Sturdza şi Cantacuzini.
De
statură mijlocie, suplă şi simplu îmbrăcată, nu îndeajuns de
frumoasă, având la gât o salbă de diamante pe care o purtase cu
un veac în urmă o altă postelniceasă, Elena făcea impresia unei
femei timide însă plină de bunătate şi de o cuminţenie aparte.
Trăind într-o familie numeroasă şi urmărită de griji şi unde
schimbări de decor în viaţa de toate zilele nu prea avea loc, ea
cunoscuse mai mult lumea livezilor şi a gherghefurilor, decât viaţa
aceea zgomotoasă a unor rubedenii frumoase ca Didiţa
Mavrocordat. Avea nouăsprezece ani când se hotărâse nunta la
Soleşti la sfârşitul lui aprilie 1844, pentru care Iordache
Rosetti şi Catinca postelniceasa rânduiseră petrecere aleasă şi
îngăduiseră ca la nuntă să joace şi flăcăii şi fetele de
ţărani.
-Să
ne trăiţi şi să fiţi fericiţi, le-au urat oamenii satului
mulţumiţi.
-Să-ţi
fie inima voioasă şi casa îndestulată, i-a urat bunica,
vorniceasa Rosetti, care avea să se sfârşească în aceeaşi zi cu
Iordache.
Acum
erau la Minjina. Mai fuseseră şi altă dată. Iar Costache Negri
avea să-i întâmpine cu vorbe alese, potrivite cu obiceiul locului,
dar mai cu seamă cu firea sa. Negri era cu opt ani mai mare decât
Cuza şi numai cu doi-trei faţă de ceilalţi, dar toţi îi spuneau
''moş Costache''. Numele nu-i fusese dat din pricina vârstei ci din
cea a firii sale, iar el s-a simţit bine aşa toată viaţa. Era un
om blând, paşnic, sfătos şi înţelept. Avea darul să domolească
o minte aprinsă, să stingă nişte vorbe nepotrivite şi să bage
în teacă nişte săbii ascuţite ale unor adversari, legându-i
prieteni pe viaţă... Abia sfârşise disputa dintre oaspeţii
sosiţi mai devreme, unii lăudând cultura germană, alţii pe cea
franceză. Cum nici unii şi nici alţii nu renunţau la punctul lor
de vedere, a intervenit moş Costache:
-Să
fim fără părtinire, domnii mei. Mare e şi cultura franţuzului,
mare este şi cultura neamţului. Omul cult nu poate trăi fără
Goethe dar nici fără Molière. Dar eu zic să ne întoarcem la
cărţile neamului nostru şi să-i cinstim pe dascălii noştri de
românie care ne-au descoperit istoria şi obârşia noastră de fii
ai lui Traian... să citim isprăvile strămoşilor noştri de la
Rovine, Călugăreni şi Războieni. Să ne minunăm pentru vitejia
lor şi să plângem pentru obida şi durerile lor... să ne bucurăm
că neamul nostru a dat eroi ca Ştefan şi Mihai, de care vorbeşte
Europa întreagă. De ce să ne certăm noi că Molière este mai
prejos sau mai presus decât Schiller şi că domnii şi voievozii
Moldovei au făcut mult mai mult sau mai puţin decât cei de dincolo
de Milcov ? Dar să lăsăm toate astea, domnii mei, căci iată, au
sosit şi cei pe care-i socoteam că nu vor mai veni...
-Fiţi
bine veniţi în casa voastră de la Minjina, le spuse Costache
Negri, îmbrăţişându-i.
-Bine
ai venit frumosule Bonaparte, îl întâmpinară ceilalţi puşi pe
glumă. Aici am scăpat de oamenii lui Mihalache Sturdza; la Iaşi
ne-ar fi supravegheat în permanenţă. De fapt, Sturdza nu făcea
altceva decât ceea ce făcuseră şi predecesorii lui; îşi păzea
tronul cu străşnicie uzând de toate mijloacele în acest scop.
-Nouă
ne-a desfiinţat ''Dacia literară'', se plângea Mihalache
Kogălniceanu, sub pretext că ne-am abătut de la principiile
domniei şi că am călcat bunele moravuri ale societăţii... Ce
moravuri ? Reveni acesta pe un ton sentenţios. Cele ale bunului plac
şi ale samavolniciei ? Ţara gemea şi Sturdza se vaită ? Dar toată
lumea ştie că Sturdza nu îngăduie ca în Moldova să se facă
altă politică decât a sa... şi atunci, ce mai vrea ?
-O
clipă, domnule, îl întrerupse la timp moş Costache... eu zic că
n-ar fi rău să lăsăm toate astea pe mâine. Să nu uităm că
prietenii noştri ne aşteaptă în salonul mare... aşadar, să
megem şi noi.
-Să
mergem, să mergem, încuviinţară şi ei, e vreme pentru toate.
Aceasta
era acum Minjina. Păstrând chipul unei vieţi patriarhale tihnite,
tocmai bună de petrecere, Minjina devenise în acelaşi timp un loc
de conspiraţie politică, oarecum ieşit de sub supravegherea
guvernului. Aici, ca şi la Goleşti, se întâlneau tineri din cele
două principate, animaţi de aceleaşi idealuri şi năzuinţe şi
mai presus de toate: unirea ţărilor surori. ''Nu este oare dureros,
scria moş Costache către prietenii săi de la Bucureşti, ca un
pârâu, pe care-l treci cu piciorul, să ne despartă, încât ne
este mai uşor să mergem la Viena decât la Brăila ? Iată acesta
este balaurul pe care trebuie să-l strivim şi noi, două neamuri
nici nu trebuie decât să fim un trup şi un suflet.''
Acum
era iarăşi mai; şi prietenii de dincolo şi de dincoace de Milcov
se întâlniseră din nou la Minjina ca să-l sărbătorească pe moş
Costache. O onomastică nu putea trezi bănuieli în ochii guvernului
de la Iaşi, şi nici în mintea lui Mihalache Sturdza. Nici o
iscoadă n-ar fi bănuit că în acele iatacuri se puneau la cale
acţiuni socotite primejdioase de către guvern şi împotriva
bunelor moravuri ale societăţii. Şi totuşi, Ali, dintr-o
obişnuită prudenţă, spusese celorlalţi:
-Nu-i
treaba voastră să judecaţi ce fac stăpânii noştri...
În
definitiv ce făceau şi ce discutau nişte tineri crescuţi în
ideile revoluţiei franceze şi care trecuseră apa Milcovului ?
Câteva luări de cuvânt, pe care le bănuim că s-au produs,
printre altele, ar putea să ne spună multe:
-De
ce nu s-ar uni ţările noastre într-una singură, când toţi avem
aceeaşi lege, aceeaşi credinţă şi când toţi, munteni,
moldoveni sau ardeleni ne tragem din acelaşi neam şi Roma este mama
noastră cea bătrână ?
-Vorbim
aceeaşi limbă şi ne leagă aceleaşi datine şi aceleaşi
obiceiuri, la nuntă ca şi la ceasul morţii.
-Avem
aceleaşi cântece şi aceleaşi jocuri, aceeaşi istorie şi
aceleaşi năzuinţe... ce ne împiedică să ne unim ?
Fireşte,
lucruri ca acestea şi altele asemenea lor nu era cu putinţă să
fie discutate în tihnă şi fără primjedie. Ca să se poată
înfăptui aşa ceva era nevoie de o acţiune îndrăzneaţă, căci
stăpânirea nu voia să audă nici de unire şi nici de ridicarea
materială şi spirituală a ţăranului. Se pare că pe boieri îi
speriase şi cultura, nu numai revoluţia sau hotărârile divanului
ad-hoc. Ş Parisul şi Blajul şi Islazul daseră nişte hotărâri,
însă ele nu fuseseră pe placul boierilor. Dar cine mai putea
rămâne cu braţele încrucişate acum când în Europa începuse o
epocă nouă ? Cine ar mai fi putut opri cursul unei ape ? Cine să
se mai împotrivească când o generaţie de tineri se încrîncena
până şi cu moartea şi se legase să nu cedeze un pas până nu
vor vedea împlinite aceste năzuinţe ajunse la ei din adâncuri de
veacuri ?
Serbarea
era în toi, căci moş Costache rânduise toate cu pricepere şi
îndestulare. Fuseseră chemaţi şi ţăranii să petreacă şi să
se bucure din ziua aceasta, căci boierul nu se ruşina să le
întindă mâna şi nici nu pregeta să-i ajute la vreme de răstrişte
cu cele de trebuinţă. Oamenii se înfăţişară în straie de
sărbătoare şi, când a venit vremea jocului, catrinţele
moldoveneşti săltară în ritm vioi alături de hainele boierilor
croite după modă franţuzească.
-Să
jucăm, fraţilor, ceru tuturor Costache Filipescu, care ducea hora
cu pornirea voinicească a unui fecior de munte, făcând să tremure
pământul sub picioarele lor.
Se
prinseră toţi într-o horă a frăţiei, şi cei tineri şi cei
vârstnici şi puţini luaseră seama că boierii şi ţăranii
horeau laolaltă veseli şi că, dincolo de dorul de a juca, pulsa o
altă fericire, cea a solidarităţii de stirpe, pornită dintr-o
zonă secretă a fiinţei lor, decantată acolo de-a lungul anilor
dar împiedicată, adesea, să iasă la suprafaţă. Iar când pofta
de joc îşi făcu loc în sânge şi spiritele se încinseră de-a
binelea, un flăcău iuţi jocul şi, slobozind cu toată puterea un
''zii mă'', luă pe seama lui dansul, târâindu-i pe ceilalţi după
el într-un tempo îndârjit şi ameţitor. După o vreme, cei mai
vârstnici ieşiră pe margine, privind cu admiraţie la cei rămaşi,
lăsând să le scape câte o exclamaţie ca aceasta:
-Doamne,
cât de frumoase-s româncele noastre !...
(EMANUEL COPĂCIANU,''CUMPĂNA APELOR sau VODĂ CUZA TRECE MILCOVUL'')
... postarea este propusă pentru Citate favorite găzduite de doamna Zina (Zinaida Strinu ) unde veţi găsi cele mai multe date...
... provocarea are sloganul ''Click&Comment Monday''!
... distribuie pe reţele articolele care îţi plac mult !
... deci dacă este luni, provocarea este: ''CUMPĂNA APELOR sau VODĂ CUZA TRECE MILCOVUL'', EMANUEL COPĂCIANU !
(http://tulcealibrary.ro/copacianu-emanuel/ )
... provocarea are sloganul ''Click&Comment Monday''!
... distribuie pe reţele articolele care îţi plac mult !
... deci dacă este luni, provocarea este: ''CUMPĂNA APELOR sau VODĂ CUZA TRECE MILCOVUL'', EMANUEL COPĂCIANU !
(http://tulcealibrary.ro/copacianu-emanuel/ )
sursa copertă: http://www.targulcartii.ro/emanuel-copacianu
O carte frumoasa care se pare ca nu am citit-o!
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru fragmentul din ea!
Iti doresc o saptamana frumoasa si sper sa nu fie friguroasa!
Voi reveni miercuri la mine pe blog cu fleurs and couleur!
Mă bucur mult că îți place ceea ce am ales pentru azi!
ȘtergereEste deja zăpadă şi pe la mine, bate un vânt rece...
Îți doresc să ai o săptămână cât mai bună!
Pupic!
Frumos fragment! ”-Doamne, cât de frumoase-s româncele noastre !..” Dragă prietenă, să știi că-s frumoase, acum de ce să ne ascundem de realitate?! Pe unde mergem, stârnim admirație, ceea ce înseamnă că e adevărat! ;)
RăspundețiȘtergereO săptămână minunată îți doresc! :)
Am revenit la această carte pentru că are multe fragmente minunate!
ȘtergereŞi mă bucur că ți-a plăcut ce am ales pentru azi!
Să ai o zi minunată! Pupic!
Ce-mi plac scrierile astea despre istoria noastra.
RăspundețiȘtergereSi iti multumesc din suflet ca ni le arati!
..."solidarităţii de stirpe, pornită dintr-o zonă secretă a fiinţei lor". Ce minunat suna aceste cuvinte dar si ce trairi provoaca!
O saptamana frumoasa, draga Prietena! Bine si bucurii sa ai!
Şi mie îmi plac foarte mult cărțile ce încearcă să ne apropie de unele timpuri trecute din istoria țării noastre, mai ales că este un an ce comemorează MAREA UNIRE !
ȘtergereŞi eu îți doresc o săpțărână cât mai bună !
Pupic !
Ai o biblotecă întreagă aici. Să ai parte de zile însorite!
RăspundețiȘtergereÎncerc să transcriu pagini din cărțile pe care le mai am şi care mi-au plăcut mult ! Un mic cadou prietenelor mele şi prietenilor mei !
ȘtergereCu drag, îți doresc multă sănătate !
Pupic !
Frumoasă evocare, ador genul acesta de literatură!
RăspundețiȘtergereSăptămână frumoasă, dragă prietenă!
PS Am trecut eu linkul în tabel.
Cât mă bucur când citesc rândurile scrise de tine !
ȘtergereŞi mie îmi place acest gen de cărți !
Cu drag, îți doresc să ai o săptămână plină de realizări!
Pupic !
ps-ce bine că m-ai ajutat, mulțumesc frumos !
Poate pentru ca e un an mai... deosebit :) in fiecare ma gandesc la unirea Principatelor si... trec mai departe. :( Faptul ca nu stiu ce as putea scrie, ce as putea... face ma cam "indispune". E unul dintre motivele pentru care apreciez acest fragment - ma bucura! :) Ma bucur sa citesc. Multumesc.
RăspundețiȘtergereIti doresc, cu drag, sa ai o saptamana senina. Pupici! <3
Curios!!! Şi mie mi-au plăcut cărțile ce povestesc evenimentele Unirii - cum au putut exista atunci personalități capabile de asemenea forță spirituală ? Mă întristează nivelul spiritual al vremurilor noastre... Oftez! Ştiu, din tot ce am citit că *ciuma roşie* a făcut mult rău poporului nostru! Dar sper încă!
ȘtergereMă bucur mult că ceea ce postez, vă place !
Şi eu îți doresc o săptămănă căt mai plăcută!
Pupic !