luni, 26 decembrie 2022

o lectură ...

Magia Ordinii - Marie Kondo

                   Magia ordinii

                                de Marie Kondo

 
            
        ''Ordinea depinde de valorile extrem de personale conform cărora persoana doreşte să trăiască...''
        ''Îndemânarea la gătit şi reţetele se transmit ca tradiţii de familie de la bunică la mamă şi fiică; totuşi nimeni nu a auzit ca secrete de familie în ceea ce priveşte ordinea să fie transmise măcar în interiorul aceleiaşi gospodării. Aminteşte-ţi de propria copilărie. Sunt sigură că toţi au fost admonestaţi că nu ne-am făcut ordine în cameră, dar câţi dintre părinţi ne-au învăţat, în mod practic, cum s-o facem ca parte a educaţiei ?'' 
        ''Cum rămâne cu sugestia de a deretica câte puţin în fiecare zi ? Deşi sună convingător, nu te lăsa înşelat. Motivul pentru care ţi se pare că n-o să termini vreodată este tocmai pentru că faci puţin câte puţin.''
        ''A face ordine e doar un instrument, nu destinaţia finală. Adevăratul ţel este să-ţi stabileşti stilul de viaţă pe care îl vrei, după ce ţi-ai pus casa în ordine.'' 
        ''Care este prima problemă care îţi vine în minte când te gândeşti să faci ordine? Pentru mulţi, răspunsul este depozitarea. Clienţii mei vor adesea să-i învăţ ce şi unde să pună. (...) nu aceasta este adevărata problemă. Un câmp minat se ascunde în spatele termenului depozitare. Stă în natura umană să urmeze calea uşoară şi cei mai mulţi oameni se reped la produsele care promit modalităţi rapide şi la îndemână de înlăzurare a dezordinii vizibile. (...) Punerea lucrurilor deoparte creează iluzia că problema dezordinii a fost rezolvată. Dar mai devreme sau mai târziu toate obiectele de depozitare sunt pline, camera este din nou invadată de lucruri şi se cere o nouă şi convenabilă metodă de depozitare.''   
         ''Un motv esenţial pentru care atât de mulţi dintre noi nu reuşim să facem ordine este că avem prea multe lucruri. Acest exces este cauzat de faptul că ignorăm cât deţinem cu adevărat.'' 
         ''Secretul succesului este să faci ordine dintr-odată, cât de repede şi complet posibil şi să începi prin a arunca. (...) Ce criteriu foloseşti ca să decizi ce să arunci ? (...) Ar trebui să alegem ce vrem să păstrăm, nu lucrurile de care vrem să scăpăm. (...) Modul cel mai bun de a alege ce să păstrezi şi ce să arunci este să iei în mână fiecare obiect şi să te întrebi: Îmi inspiră bucurie ? Dacă da, păstreză-l. Dacă nu, aruncă-l.''
         ''Ceea ce ţie nu-ţi trebuie, nu-i trebuie nici familie tale.''    
         ''Să arunci ce nu-ţi mai trebuie nu înseamnă nici risipă şi nu e nici ruşinos.'' 
         ''Retrogradarea la haine de casă este tabu.''
         ''Reducându-ţi lucrurile în timp ce faci ordine vei ajunge la un punct în care vei şti, deodată, exact cât îţi este necesar.'' 
         ''Stabileşte un loc pentru fiecare lucru. (...) Unul dintre motivele recăderii este eşecul acţiunii de a stabili câte un loc pentru fiecare obiect. Fără un loc fixat, unde vei pune obiectele când ai terminat să le foloseşti? Odată ce alegi un loc pentru obiectele tale, vei putea să-ţi ţii casa în ordine.''   
         ''Când cercetăm mai profund motivele pentru care nu putem renunţa la ceva, acestea sunt numai doă: ataşamentul faţă de trecut sau frica de viitor.''
         ''Procesul înfruntării şi al selecţiei obiectelor posedate poate fi foarte dureros. El ne forţează să ne confruntăm cu imperfecţiunile, inadecvările şi alegerile prosteşti pe care le-am făcut în trecut.''  
         ''Cantitatea medie aruncată de o persoană singură ajunge uşor la 20 până la 30 de saci de gunoi de 45 l, iar pentru o familie de 3 persoane, se apropie de 70 de saci.'' 
         ''După ce fac ordine, mulţi clienţi îmi spun că dorinţele lor lumeşti s-au diminuat. În timp ce în trecut, indiferent cât de multe haine aveau, nu erau niciodată mulţumiţi şi doreau întotdeauna ceva nou de purtat, după ce au făcut selecţia şi au păstrat numai acele lucruri care le plăceau, au simţit că dispuneau de tot ce le era necesar.''  
         ''Deşi am scris toată această carte despre cum să faci ordine, a face ordine nu este de fapt necesar. Nu vei muri dacă nu ai ordine în casă şi există mulţi oameni cărora nu le pasă câtuşi de puţin dacă nu pot să-şi pună lucrurile la locul lor.'' 

                                       "Magia ordinii"
                                      - Marie Kondo -
             .. citatele extrase din cartea ''Magia ordinii'' le-am preluat de aici:

... postarea participă la jocul-provocare "Citate favorite" găzduit de Suzana

10 comentarii:

  1. O lectura foarte interesanta! Multumesc!
    Am un "depozit" intreg de golit - prin aruncare - dar inca nu am reusit s-o fac pentru ca e prea departe containerul unde le-as putea lasa, dar in anul ce vine... golesc balconul (acolo am adunat "de aruncat").
    In alta ordine de idei... Cred ca sunt (numai de vreo 20 si un pic de ani) intre cei carora nu prea le pasa ca nu-si pot pune lucrurile "la locul lor".
    Pupici! ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am postat prezentarea aceasta pentru că este bine să intrăm în noul an doar cu ceea ne trebuie...
      Am descoperit, după ce am rămas singură, câte lucruri se adunaseră peste tot și cât de greu poți să scapi de ele...
      Pupici ❤️

      Ștergere
  2. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesanta si utila colectia de citate. Multumim.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am citit aceste carti si am mentionat si eu asta intr-un joc mai vechi.
    (https://suzanamiu.blogspot.com/2019/09/duzina-de-cuvinte-224-citate-favorite.html) Citit cred totusi ca nu e corect. Mai corect ar fi 'sorbit'. E adevarat ca am mai imbunatatit multe. Mai am insa. Intr-un spatiu mic e complicat. Doar ca merita de facut asta, pentru intr-adevar dupa aceea sentimentul este special. Si ideea esentiala este diferenta dintre curatenie si ordine. Intr-adevar... magie!
    Jocul il redeschid pe 2, asa mi-am propus. Asa ca voi face atunci introducerea in tabel si o sa iti spun linkul. Pupici!😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am citit și am aplicat (cred totuși că ar mai câte ceva...) și am simțit casa cum s-a ușurat !!!
      Pupici ❤️

      Ștergere
  5. Cand am citit prima carte, am avut mereu senzatia ca nu va fi inteleasa chiar cum trebuie, pentru ca japonezii se raporteaza putin diferit la lucruri si la a arunca ... fata de occidentali, ca sa spun asa.
    M-am bucurat mult cand a aparut cea de-a doua, in care Marie pune punctul pe i si explica anumite lucruri, ce puteau fi intelese in prima parte gresit - adica sa aduni in saci de-a valma de toate si sa le arunci..... :)). Ceea ce s-a si intamplat - altfel nu ar fi venit cartea a doua cu atatea lamuriri... Nu am citit-o toata (trebuie sa o reiau - pentru ca e foarte ultila la partea de practica: impaturiri, depozitare etc. )
    In partea a doua insa ea spune cat e de important sa intelegem si ceea ce ne pasioneaza (de ex daca avem ca pasiune sa cream lucruri din materiale, atunci nu are rost sa aruncam ceea ce am putea folosi la acest hobby - pentru ca ar insemna sa mergem sa luam apoi din alta parte... / sau ea spune ca ceea ce nu vrei tu sa nu dai unui membru al familiei, dar e de la sine inteles ca daca omul iti spune ca are nevoie de chestiuni care tie nu iti mai aduc bucurie - ar trebui sa se tina cont de acets lucru).
    Mai spune si ca pentru a face ordine intr-o casa, e necesar sa participe toti membrii si ca NU se arunca ceea ce nu iti apartine, pe principiul nu ii trebuie lui cutare ca stiu ca nu e folositor (ceea ce la noi se practica in draci - mai ales in ceea ce ii priveste pe copii).
    Se ignora si faptul ca japonezii au un mare respect in general pentru tot. Stiu ca exista si locuri speciale unde poti duce acele (pe care nu le mai folosesti) - cand se despart de lucruri le multumesc pentru ca le-au fost de folos... adica, ceea ce vreau sa spun, e ca exista niste diferente enorme de mentalitate - care in principiu nu ar fi existat, daca nu s-ar fi cultivat atat de tare consumerismul, la noi, in ultima vreme.
    Imi amintesc ca, in copilarie, oamenii tineau mult mai mult la lucrurile lor, le ingrijeau, le alegeau ca sa le fie si dragi si de trebuinta - nu ca acum. Cand efectiv te sufoci de cat se arunca si se arunca prost.

    In alta ordine de idei... am vazut cateva case japoneze (prin seriale, prin reportaje, prin vloguri) si am gasit foarte interesant modurile in care se face acolo depozitarea - cat si felul in care sunt organizate casele.

    Ma bucur mult ca ai scris despre carte - cred ca ar trebui sa pastram ce ne aduce bucurie, ce ne este de trebuinta si ceea ce ne ajuta sa aducem bucurie (daca suntem pasionati de craft).
    Puuuuup

    ps: si cand aruncam, sa o facem responsabil - sa ne despartim de ceea ce ne-a servit cu recunostinta si sa oferim ceea ce poate fi oferit cui ii e de folos. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai scris frumos și ai dezvoltat mai bine decât mă gândeam că voi reuși eu ...
      Eu am reușit să aplic (deși a trebuit, enorm de greu, să strâng lucrurile părinților...să stabilesc cui le dau...să descopăr că pe la noi, aici, nu le prea vrea cineva...offf !)...
      Mai am multe de îmbunătățit în atelierul lui ticuțu (de fapt unde țin cuie, unelte, lemne, etc...)...am început dar a venit frigul...
      Pupici ❤️

      Ștergere