duminică, 14 octombrie 2012

despre sumo ...

... am urmărit cu uimire copilăroasă totdeauna imaginile ce prezentau la tv luptătorii de sumo! dar nu cunoşteam prea multe despre viaţa din spatele imaginilor prezentate ...
... am găsit la tv NHK World, o emisiune ce prezenta lumea celor ce iubesc şi practică arta marţială sumo!... ceva aparte! ... ce am aflat din această emisiune foarte plăcută:
... că există şcoli de sumo  pentru cei atraşi de lungul şi dificilul stil de luptă sumo!
... în emisiune am putut vedea o asemenea şcoală, cu cămin (unde luptătorii pot dormi şi mânca), săli de exerciţii, profesori/antrenori ...  pentru că există în jur de 70 de tehnici de luptă, aici un luptător îşi dezvoltă forţa musculară, îşi dezvoltă forţa de a-l bloca pe viitorul adversar, învaţă şi practică diferite feluri de împingeri/ ridicări/ îmbrâncituri/ apăsări la pământ/ piedici, etc...  luptătorii de rang mai mic (cei care încă nu deveniseră foarte buni în lupta de sumo) dormeau mai mulţi într-o încăpere, pe tradiţionalul tatami ... acolo, am văzut şi un luptător sumo, avansat în grad, care avea camera lui, cu frumoase kimonouri aranjate, cu televizor, etc ... sunt stabilite zile şi ore când se pot vizita acest spaţiu al şcolii, adică am văzut cum se intră liniştit şi cuviincios (în stilul cunoscut japonez!!!) într-un spaţiu de unde se pot privi luptătorii cum se antrenează, se poate vizita şi cantina (locul unde se prepară mâncarea luptătorilor şi se poate gusta din mâncarea lor (o supă bogată) ...
... apoi am văzut că există şi alte zone, cu spaţii organizate în aer liber de către comunitatea locală, unde se întreceau copiii mici într-o încercare de sumo, supravegheaţi de cei mai mari şi de profesori ... şi am putut vedea copiii (fără prea mare dotare musculară!!!) cum îşi doreau să fie mai buni, să lupte imitându-i pe cei mari, având ambiţia de a suferi ... pentru a deveni mai buni ...
... apoi emisiunea ne-a prezentat (am văzut ceva ce nici nu bănuiam) cum se pregăteşte o sală pentru o competiţie sumo!!! în mijlocul sălii mari, cu scaune pentru spectatori, se află un spaţiu liber pentru ringul ce urmează a se construi ... aici se aduce o cantitate mare de lut (pământ), din care apoi se formează un ring, bătătorit manual, ore în şir de mulţi lucrători, cu un mic instrument din lemn pentru a bătători pământul, apoi în mijloc se aşează o împletitură (sfori groase din orez) ce delimitează spaţiul viitor pentru luptă ... cănd totul este gata, nu îţi mai dai seama cum a fost lucrat totul (şi când te gândeşti ce greutate au cei 2 luptători de sumo care se vor lupta pe acest ring din pământ, cât de bine este bătătorit - manual - ca să suporte aceste greutăţi!!!) ... un adevărat ritual pentru a se realiza acest ring unde se ţine lupta dintre 2 luptători de sumo!!! şi fiecare ring este un unicat (... nu se păstrează pentru spectacolul următor, altă dată se va construi altul) ...
... pentru cine vrea să vizioneze o astfel de întrecere între 2 luptători sumo, am găsit o frumoasă competiţie în Youtube:
              http://youtu.be/z2HRvo3APwU
... exact ce se spune, este cool japan!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu