luni, 21 noiembrie 2022

Imnuri...Cântece...druide (!?)

... am fost și rămân profund impresionată de legendele ce vin dinspre trecutul Atlantidei (Regatele Mării...) și bineînțeles, de urmașa ei, Avalon cea dedicată Luminii... 

... am reușit să citesc câteva părți din seria (de romane fantasy), dedicată  acestor perioade îndepărtate, de către Marion Zimmer Bradley și Diana L. Paxson ..., - scriitori, zic eu, cu charismă (=har)...

https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Seria_Avalon )

... celelalte sunt netraduse (n-am terminat încă lunga serie de cărți ale lui Tassel) și pe unele nu le-am găsit... 

... am considerat că este interesant să extrag imnurile și cântecele incluse în părțile citite... oare cum vor fi, scoase din contextul scrierilor!?

... iată-le :

      Hotar pentru Zi o Noapte să stea

      Să fie lumina cât bezna de grea

      Și Mare și Soare și Cer și Pământ

      Rotunda răscruce să fie oricând.

               Mâhnirea să lase surâsul în loc 

               Să fie necazul gonit de noroc,

               Un pas după altul croiască poteci

               Pân'va uni bezna cu zorii, pe veci...

        Un anotimp își are hotar alt anotimp

        Cerc de-ntâlniri și despărțiri în timp

        Hotarul nostru este centrul sfânt

        Unde se schimbă toate, toate una sunt...

                Mișcându-ne, încremenim mai mult    

                Voința ține-n frâu pasiunea în tumult

                Același este drumul ce pasul îl străbate

                Când timpul se preschimbă în eternitate... 

                      (la Echinocțiul de primăvară)

        Din înaltul bolții-ntunecate

        Tu, izvor de Stele lucitoare

        Dă-ne somn tihnit în astă noapte

        Și întreaga-ți binecuvântare.

                  O, Mamă a tuturor ce-s pieritoare

                  Noi te chemăm când Ziua vrea să plece

                  Lumină, Tu, de dincolo de beznă,

                  Hotarul astei lumi de Forme-l trece...

          O, tu, Preasfinte, Preaînalte,

          Triumf Înțelepciunii doar i se cuvine

          În Tine ni se află țelul,

          Sfârșitul și-nceputul nostru sunt în Tine.      

                        (Imnul serii)

        Fie Lumina pe contra Beznei

        Și domolească-se Împotrivirea

        Fie Iubirea pe potriva Urii

        Bărbatul, Femeia...

        Iată Lumina--iată Forma 

         Iată Umbra și Amăgirea și Măsura...

                           (Imn pentru putere)

         Nar-Inabi, Făuritor de Stele,

         Revarsă-n noapte mila Ta, 

         Când peste ape vom zbura

         Ne scaldă pânzele-n lumină

                  Căci aste Vânturi ni-s străine

                  Și noi suntem doar corăbieri

                  Nar-Inabi, Făuritor de Stele

                  Arată-n noapte slava Ta...

                                 (Cântec pe mare)

         O, tu, splendoarea orizontului din Răsărit

         Înalț-a Ta lumină și o preschimbă-n zi

         O, Stea a Răsăritului,

         A zilei Stea, trezește-te, te-nalță !

         Stăpân și izvoditor al Vieții, trezește-te !

         Bucurie și izvoditor al Luminii, te înalță

         O, tu, splendoarea orizontului din Răsărit

         A zilei Stea, trezește-te, te înalță !

                                   (Imn al dimineții)

         Văzduhul s-a răcorit, anul a îmbătrânit

                       Când se-nvârte Roata   

          Ieri splendoarea a-nflorit, azi pământu-i pustiit

                       Și se învârte Roata

          Lângă apele-nghețate găzduim vise curate

                       Când se învârte Roata

          O scânteie-n vârf de ac, vine negurii de hac...

                        Și se învârte Roata.

          Se pogoară bezna deasă, însă luna-i luminoasă

                        Și se învârte Roata

          Lunga noapte înstelată e un dar ce ne desfată

                        Pân' se învârte Roata

           Născute din scânteie s-aprind în soare flăcări 

           Și într-a lor lumină viziuni vedem în zări

           Dar dragostea rămâne, noi știm ale ei cărări

                         Când se învârte Roata 

            Trudită doarme Mama dar iute se trezește

            Și ierburi își culege, și pâine-și rumenește,   

            Din pântecul de humă luăm viața ce mustește

                          Și se învârte Roata... 

                                       (Imn de începere activitate)

            Manoah sloboade lumea 

            Din a negurii tristețe

            Renăscuți eră de eră

            Luminii îi dăm binețe !

                    Cu ochii sufletului nostru 

                    Din templul sfânt privim în lume..     

                    Cerem blagoslovirea voastră

                    Stăpâni pe Crez și-Nțelepciune !

                                         (Cântec)

              Lună, lună nouă, lună-adevărată,

              Adu-mi mie, lună, alt noroc, îndată !

                                          (Cântec)

              Soarele se-nalță, noaptea izgonește

              Flăcări se avântă, sufletul plutește.

              Salut acestui spirit spre ceruri călător

              Azi izbăvit de chinul trupului muritor

              Salut și rămas bun !

                                          (Versuri la funeralii)

         ------------*----------Străbunii Avalonului----------*------------


...postarea participă la jocul-provocare "Citate favorite" găzduit de Suzana ( https://suzanamiu.blogspot.com/2022/11/citate-favorite-153-ganduri-despre.html )

12 comentarii:

  1. Ce deosebita alegerea! Si mi se par pline de metafore,
    si se citesc usor, fluent...
    Multumesc, draga Prietena!
    Pup!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ooo, mă bucur că ți-a plăcut alegerea mea ! Mi-e mi-au plăcut în cadrul textelui romanului dar speram să fie plăcute și separat...
      Pupici ❤️

      Ștergere
    2. Chiar au fost! Stiu spre deloc despre druizi insa imi plac melodiile celtice, am mai pus si eu pe blog.
      Iar un text de genul:
      "Unde se schimbă toate, toate una sunt..."
      ... sau " Când timpul se preschimbă în eternitate..."
      mi se par idei speciale cu multe interpretari. Asa cred.
      ❤️😘

      Ștergere
    3. Și mie îmi plac melodiile celtice...
      Eu cred că cei doi ce au contribuit la scrierea seriei de romane fantasy "Avalon" au avut ceva inspirație...
      Oricum în aceste romane povestesc că atât în Atlantida, cât și în Avalon (unde s-au stabilit unii atlanți), puterea primită de la Lumină era susținută prin ritualuri și cântece și de preoți (mai târziu numiți druizi) și de preotese, colaborau între ei...aveau grupuri de preoți (desemnați) care prin anumite sunete foloseau puterea pentru a construi...cuvintele aveau înțeles, aveau putere...
      Acum parcă totul este "formă fără fond"....

      Ștergere
  2. Cultura celtilor e fascinanta, pentru mine. Druizii sunt - pentru mine 😊 - o "specie" aparte.
    Iti multumesc pentru aceste imnuri si cantece - sunt deosebite.
    Saptamana frumoasa iti doresc!
    Pupici! ❤

    Se spune ca Atlantida e o "inventie" a lui Platon. 😊 Care este adevarul, insa... mai greu de aflat - poate ca e suficient sa credem ca exista si "va (re)aparea".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că am postat ceva care îți place !
      0are avem ceva comun cu celții - strămoși comuni ?!
      Din trecutul foarte îndepărtat avem rămase minunate legende, basme, povești...ce ne-am fi făcut fără acei oameni minunați care le-au înscris pentru a nu fi pierdute (Platon, Homer, Plutarh, Coresi, Ureche, Costin, Dosoftei, Varlaam, Văcărescu, Pann, Alecsandri, Ispirescu...)?!
      Mi-aduc aminte adesea cu drag de un început de scrisoare din vechimea noastră:"Ipak..."(Neacșu...) ...
      Sunt însă atât de multe care s-au pierdut...
      Pupici ❤️

      Ștergere
  3. Curg atat de firesc, lin, jucaus, linistitor, pline de speranta, logic....
    Mi-a facut mare placere sa le citesc (si recitesc - pentru ca am citit si aseara, si am zis ca voi reveni si azi, ca poate sunt mai odihnita - nu sunt, dar imi face placere sa le recitesc).
    Ai senzatia ca auzi si acordurile muzicii....
    O alegere foarte frumoasa!
    Pupici!! si multumiri :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că au avut acest efect de liniștire...păcat că muzica lor nu o putem accesa decât cu imaginația...
      Mie mi-au sunat așa de plăcut aceste versuri !!!
      Pentru mine a fost o experiență plăcută întâlnirea cu creațiile acestor 2 scriitori (deși perioadele respective vorbesc despre perioade tragice...) !
      Pupici ❤️

      Ștergere
  4. Hermosa cancion , gracias por la reseña. https://enamoradadelasletras.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sorry - it's lyrics from a fantasy novel...
      Thanks for your comment and visit 👍

      Ștergere