luni, 20 august 2018

Tudor din Vladimir...

Emanuel Copăcianu
                           -Seară de toamnă la Goleşti...-

       ... Foișorul de pază de la poarta conacului se înălța semeț peste câmpul rămas, şi el le era toată mândria. Aici, într-o zi de mai, venise Tudor din Vladimir să se sfătuiască cu marele voinic şi zăbovise trei zile la sfat. Odaia din catul de sus în care dorise atunci pandurul rămăsese neschimbată. Înăuntru mai exista și acum un pat de lemn acoperit cu o pătură, o laviță cu oale şi străchini de lut şi trei scaune țărănești.  Foișorul avea acelaşi acoperiş cu şindrilă din lemn de munte, cu streşini mari, cioplite frumos. Aici îşi vărsase pandurul tot năduful şi necazul în ajunul prinderii şi ciopârțirii sale de către arnăuții lui Ipsilante, într-un loc din împrejurimi pe care nu-l cunoaştem nici astăzi, mărturisindu-şi totodată încrederea nețărmurită în destinul de mâine al țării. Şi tot atunci rostite o vorbă pe care bătrânul Golescu nu o putuse uita, o vorbă ce i se păruse a-i fi şi dragă şi înțeleaptă şi călăuză în viață:"Dacă vrei să Cunoşti viitorul țării, priveşte în trecut."
            Vorba îi rămăsese în minte şi voinicul, care-şi crescuse copiii în dragostea pentru glia strămoșească, avea s-o reînvie pănă și în scrisorile trimise acestora la Paris.
            Din trecutul acela atât de zbuciumat, învia, rând pe rând, chipul lui Alexandru de la Bistrița, al lui Mircea de la Cozia, al lui Ştefan de la Putna. Sunt voievozi ce au luptat pentru țară apărăndu-i glia şi holdele, păstrându-i neschimbate legea şi datinile.
            "Aşa, boier Golescule", spusese atunci pandurul, "ține minte că va veni o vreme  când românul va fi stăpân pe pământul pe care trudește acum şi rodul lui al lui va fi, iar nu al celor ce-l împilează. Atunci noi o să fim cenuşă şi umbră dară țara n-o să uite că am luptată pentru ziua aceea."
           (Emanuel Copăcianu, "Seară de toamnă la Goleşti...", vol."Cumpăna apelor sau Vodă Cuza trece Milcovul")      

... postarea este propusă pentru "Citate favorite" găzduite de doamna Zina ( http://zinnaida.blogspot.ro) unde veți găsi cele mai multe date...
... provocarea are sloganul "Click & Comment Monday " !
... distribuie pe rețele articolele care îți plac mult !
... deci dacă este luni, provocarea este:"Seară de toamnă la Goleşti", Emanuel Copăcianu !ù

16 comentarii:

  1. Un citat care inspiră, felicitări!

    Săptămână excelentă, dragă prietenă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că ai această părere despre citatul ales !
      Şi eu îți doresc o săptămână excelentă !
      Pupic !

      Ștergere
  2. "Daca vrei sa cunosti viitorul tarii, priveste in trecut"... Uf! :) Intre trecutul indepartat si prezent avem perioada "de aur" din trecutul apropiat - as vrea sa pot sari peste aceasta, dar e "primul trecut" la care privesc si... ma cam ingrozeste o astfel de perspectiva de viitor. :)
    Suntem, noi, oare, stapani pe pamantul nostru?
    Iti doresc sa ai o saptamana linistita si sa ai spor in toate cele (multe) pe care le ai de facut. Pupici! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, ai dreptate să îți pui atâtea întrebări... îți dorești un prezent mai bun pentru țara noastră !
      Bunul Dumnezeu să ne apere şi să ne ajute în a gasi calea cea bună!
      Şi eu îți doresc o săptămână bună !
      Pupic !

      Ștergere
  3. Ma tot intreb cand citesc astfel de texte, cum va interpreta viitorimea perioada actuala si daca va exista vreo personalitate care sa trezeasca mandrie. Este o intrebare evident retorica pentru mine, dar poate ca mai marii zilei ar trebui sa gandeasca numai prin acest filtru. Din pacate nu este deloc asa...
    Multumesc, draga Prietena! O saptamana cu spor si liniste sa ai! Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scumpă prietenă, mie mi-a plăcut mult istoria şi am căutat să citesc mult despre perioade bine cunoscute dar mai ales despre perioadele despre care nu prea găseam multe date... cred că o perioadă cumplit de urâtă mi s-a părut perioada fanariotă !
      Perioada prin care trecem seamănă puțin cu diferența că "fanarioții" de după revoluție sunt români !!!
      Și eu îți doresc mult spor în tot ce vrei să realizezi !
      Pupic !

      Ștergere
  4. "Seară de toamnă la Goleşti..." minunata scriere, inspirat citat!
    Durerea este ca mereu au existat favorizati ai soartei - bogati fara sa miste degetele, si "palma pamântului" - cei care muncesc de dimineata pana seara si abia de reusesc sa-si duca traiul de pe o zi pe alta. În lumea moderna, nu se mai numeste "Dare" ci "Impozit", dar tot asa suntem jupuiti pâna la piele... Este trist, dar adevarat!
    O saptamana cu tihna sa ai! pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur mult că ți-a plăcut ce am ales ca citat !
      Îți doresc o săptămână plăcută ! Pupic !

      Ștergere
  5. Nu as vrea sa stie ca au luptat ca noi sa avem parte de alti ,,asupritori".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se spune că sufletele celor de Sus ne văd ! Dar nu ştiu dacă noi merităm ca să ne ajute - cred că trebuie depusă şi ceva suferință pentru a ne "îndrepta"...
      O seară liniştită ! Pupic !

      Ștergere
  6. multumim mult pentru minuntele de relaxare!
    saptamana usoara!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că ai citit şi ți-a plăcut !
      O seară plăcută ! Pupic !

      Ștergere
  7. Inspirată alegere, prietenă: "Aşa, boier Golescule", spusese atunci pandurul, "ține minte că va veni o vreme când românul va fi stăpân pe pământul pe care trudește acum şi rodul lui al lui va fi, iar nu al celor ce-l împilează.” Ar fi bine s-o audă mai marii țării, aleși de alții, nu de mine...Dar din păcate acolo, în frunte...Bună alegere, foarte inspirată!
    Îți doresc o săptămână frumoasă!
    Dragă prietenă, dacă vrei să participi la Povestea parfumată, aceasta va fi luni, 27 august, iar tema este: Parfumul unei persoane din trecutul tău. Te invit cu drag, tabelul va fi acolo mai multe zile!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc frumos pentru invitație - nu pot participa pentru că nu aş reuşi să realizez compoziții minunate ca ale voastre,dragi prietene (am mai citit pe acolo...)!
      Mă bucur că ți-a plăcut fragmentul cu Tudor - am rămas, din lecturile şcolare, despre el cu imaginea unui adevărat Făt-Frumos şi am suferit enorm când am citit cum a murit !!!
      Pupic !

      Ștergere
  8. M-a emotionat foarte tare textul! Inca de cand am vazut titlul mi-am amintit de foisor!! L-am vizitat cand eram mici cu invatatorul nostru Inainte de '89 (asta e experienta mea si a colegilor mei, desigur) am avut parte de dascali care ne-au insuflat dragoste de tara, de neam.. ne-au oferit lectii de istorie, de traditii si.. da sunt amintiri dragi.

    Parca il vad cu ochii mintii pe ghidul de la Golesti carene explica si arata si povestea cum s-au intamplat atunci lucrurile. Apoi dupa ce am vizitat am fost la Muzeul Satului si am facut un mic picnic. Ar trebui probabil sa precizez ca NU am lasat mizerie deloc dupa noi. Dar atunci era un lucru normal sa nu lasi mizerie, sa nu distrugi, sa respecti. Cel putin la noi.

    Pupici cu drag :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că fragmentul ales a reuşit să-ți aducă aminte de ceva atât de plăcut !
      Ce bine că ai avut parte de profesori cărora să le aduci mulțumiri, după atâția ani !
      Pupic !

      Ștergere