sâmbătă, 1 octombrie 2022

Ce-și face omul cu mâna lui...






                          Ce-și face omul cu mâna lui

                                         -Isaac Asimov


        Naron, din străvechea stirpe a Rigelienilor, era al patrulea din ginta sa care ținea cadastrul galactic; avea un registru mare, în care erau înscrise nenumăratele specii ajunse la inteligență, din toate galaxiile. Mai avea unul, mic și subțire, în care trecea cu deosebită satisfacție numai acele neamuri care, pe deplin maturizate, erau demne de a intra în Federația Galactică.

        Din registrul mare fuseseră șterse, de-a lungul vremurilor, multe nume ale dispăruților, defecțiuni biochimice sau dereglări biofizice, dezechilibrări ecologice sau sociale, ori, pur și simplu, ghinionul, își luaseră tristul obol.

        Din registrul mic, în schimb, nu fusese anulată nicio intrare.

        Naron, uriaș și incredibil de bătrân, privi, pe sub sprâncenele-i stufoase, curierul care tocmai se apropia cu plecăciuni adânci.

--Naron ! Unic și imens...

--Lasă, lasă salamalecurile și spune-mi ce e nou.

--Ah, slăvitule, o altă aglomerare de făpturi a ajuns la maturitate.

--Ia te uită ! Aproape în fiecare ciclu primim câte un nou membru. Ne înmulțim, tinere, ne înmulțim ! Și... cine sunt cei noi ? 

           Mesagerul îi comunică numărul de cod al galaxiei și coordonatele planetei, iar Naron, cu frumoasa lui caligrafie, făcu trimiterea de cuviință în registrul mare și trecu în registrul mic, după tipic, denumirea planetei, așa cum apărea ea în graiul băștinașilor.

--T E R R A - silabisi el, ridicând a mirare privirea spre curierul care aștepta curios sfârșitul ritualului-. Creaturile acestea dețin un adevărat record. Nu știu alții care să fi trecut atât de repede de la simpla inteligență la deplină maturitate. Hm, hm, sper să nu fie vreo eroare, ai ?  

--Se poate, luminate ?! protestă mesagerul.

--Au descoperit energia termonucleară ?

--Desigur, preamărite.

--Ei, bine, atunci e-n regulă; doar acesta e principalul criteriu de selecție. Am să-i contactez chiar eu pe vreuna dintre stațiunile lor extraplanetare.

--Aaa, să vezi, preaînălțate-se grăbi să precizeze tânarul-până acum nu au nicio stațiune extraplanetară. Observatorii menționează însă că terranii au trimis stații automate spre alte planete și că au o sumedenie de sateliți artificiali, minusculi, ce-i drept, în jurul planetei lor.

             Naron se încruntă, perplex.

--Doar atâta? Bine, dar experimentele, exploziile nucleare, care le-au permis studierea frânării și controlării reacțiilor de fisiune, toate astea unde le-au făcut ?

--Păi, chiar pe Terra, luminate !

--Pe propria lor planetă ? tună Naron, ridicându-se în deplinătatea celor peste șapte metri ai săi.

--Chiar așa, confirmă mesagerul, pierit.

              Lăsându-se înapoi în jilț, încet, cu o tristețe care parcă îi frângea umerii sub covârșitoarea ei povară, Naron șterse cu o linie groasă numele proaspăt trecut în registrul cel subțire. Era, desigur, un act fără precedent, dar Naron era tare, tare bătrân și foarte, foarte înțelept, astfel că era în măsură să prevadă inevitabilul, chiar mai bine decât oricine altul în univers.

--Inconștienți, sărmanii... Și când te gândești ce frumos începuseră...

        

                                                ( Ce-și face omul cu mâna lui  )

                                                          -  Isaac Asimov  -

    ( https://arenait.ro/predictiile-isaac-asimov-despre-viitor-acum-41/ )

... dacă este sâmbătă - am decis eu cu drag - prinde bine o porție de literatură SF (din colecția de reviste, cărți și almanahuri SF ce o am in bibliotecă, scrise de specialiștii domeniului, în decursul timpului...)
... sper că a fost o lectură interesantă ! 


                                

12 comentarii:

  1. Aveam pe tableta descarcate o seria intreaga de Asimov. Cred ca Fundația. Nu stiu de ce am ramas cu impresia că e ceva cu niste mari corporații si cu intrigi economice. Așa că nici nu deschideam fișierele alea să încerc să le citesc. Acum după ce am citit fragmentul prezentat de tine i-aș da o altă șansă.
    Din păcate cam are dreptate Naron, ce ne facem noi singuri....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asimov a avut viziune când a scris ceea ce a scris (părerea mea) și mi-a plăcut tot ce am citit scris de el !
      Îți doresc o duminică liniștită ❤

      Ștergere
  2. Iti mulțumesc inca o dată pentru portia de SF .❤ O sa-mi fac in obicei sa citesc chiar sambata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucură vizitele tale ! Sper să găsești puțin timp liber, în continuare, pentru a citi ceea ce îți place !
      Pupici ❤

      Ștergere
  3. Parca ideea era ca ceea ce face omul cu mana lui e lucru manual...
    Cam sumbra previziunea, insa realista, din pacate.
    Multumesc pentru poveste, draga Prietena.
    Am deschis citatele, pentru vreo trei saptamani.
    Asa ca introduci ce vrei, cand vrei. Doar sa pui linkul la postare si nu la blogul general. S-au zapacit si astia ca nu ma lasa sa sterg o inregistrare
    gresita la MFC...
    https://suzanamiu.blogspot.com/2022/10/citate-favorite-151-despre-un-mit.html
    Pupici si o duminica linistita! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asimov ne-a tot "avertizat", prin scrierile sale, dar omenirea și-a văzut de "treburile" ei...trăim acum, zi după zi, aproape după scenariul prezentat de el...
      Sper să nu greșesc linkul 🙂🙃...
      Îți doresc o duminică liniștită !
      Pupici ❤

      Ștergere
  4. Fooooooarte tareeeeee! Genial! Genial...... Chiar asa.
    Am citit si lui Buni (azi si pe 6 o sarbatorim hihihi). Pupici cu drag!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am citit, in scoala generala, doua romane scrise de Asimov - as fi citit mai multe, dar nu mi-a mai dat bibliotecara, afirmand ca nu sunt carti "pentru varsta mea". Mai apoi am uitat de el, mai apoi am citit ideile lui despre reducerea populatiei pe Terra... si nu i-am mai cautat cartile, dar cred ca pot indrepta "greseala" - omu' e genial in genul de romane SF! Genial! 😊

    Poate e doar o impresie, dar acum "zburda" prin lume fictiuni - numite teorii - care par bazate pe romanele lui si date ca fiind "pe bune": confederatii spatiale, fel si fel de extraterestri buni sau rai... Nu zic: e posibil sa existe fiinte inteligente in spatiu (pe terrani ii exclud de la "inteligenti" pe acelasi motiv ca Naron - dar mai sunt motive!) 😃 dar de aici pana a lua de buna orice teorie... 😊

    Multumesc pentru reamintirea lui Asimov ca scriitor de SF!
    Pupici! ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că oricând poți citi ceva scris de Asimov, nu cred că scrierile lui au o "vârstă" !
      Este greu să spun cine există și cine nu ! Dacă eu nu-i văd, ei nu există?!
      Animalele văd și simt mai multe decât oamenii...
      Pupici ❤

      Ștergere