duminică, 6 noiembrie 2016

o activitate de demult (1)...

,,, mi-am adus aminte de ceea ce mi-a povestit mami - o activitate la care a participat când era tânără...
... o activitate despre care nu se mai vorbeşte acum - sau nu am mai auzit eu !
... despre bumbac...

... mami mi-a povestit că era cam de 11-12 ani când mergea la cules de bumbac,  la o fermă ce cultiva bumbac şi apoi îl vindea la o filatură de la oraş... mami mergea cu alte fete de vârsta ei... pentru această muncă, mama ei îi făcuse un şorţ... mami aduna bumbacul şi-l punea în şorţ... când se umplea şorţul, golea bumbacul într-un sac ce-l purta cu ea... când era plin sacul cu bumbacul cules, termina activitatea şi se ducea la cântar, unde se stabilea greutatea şi plata activităţii..
... în gospodăriile oamenilor, bumbacul cules era curăţat de impurităţi (seminţe) la o maşină specială, manuală... şi tăticu o ştia: pe o parte se alimenta cu bumbac, învârtea o manivelă, jos cădeau seminţele separate şi bumbacul curăţat ieşea prin celălalt capăt... se usca bine bumbacul... apoi se duceau la cine avea o maşină de tras bumbacul de unde îl luau umflat, moale şi rulat ca un ''val''... la clacă sau nu, se torcea apoi bumbacul: se rupeau bucăţi din ''val'', se rulau şi se torcea manual, cu ajutorul unui fus, adică se obţinea firul de grosimea dorită... firul se aduna cu ajutorul unei vârtelniţe sub formă de scul... se foloseau aşa sau se vopseau în culorile dorite ... se lucrau apoi diverse: flanele, ciorapi sau se folosea la ţesut folosindu-se ''războiul''...
... eram mică dar ţin minte ''războiul'' la care lucra mamaia... nu făceam mari stricăciuni... doar mă jucam cu piesele componente... mă distrau unele piese ca: iţe, spată, suveică... ''războiul'' era atât de mare faţă de mine !!! nu ajungeam cu piciorul la pedală... reuşeam doar să trag de spată... şi mai reuşeam să mă joc cu suveica... era atât de captivant !!!  
... pe acele timpuri, mamaia ţesea preşuri... erau frumoase prin casă apoi... aveau culori atât de frumoase !
... ce timpuri frumoase !!!
... am regăsit multe din piesele de care am scris, în acest filmuleţ pe youtube:   

... am căutat pe internet şi am aflat că mai sunt în România societăţi comerciale ce cuprind filatură, ţesătorie şi confecţii de haine... 
https://ro.wikipedia.org/wiki/Bumbac

4 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. mulţumesc frumos pentru vizită !
      poate că este ciudat pentru tine ceea ce am scris acum aici !
      cu drag, îţi doresc multă sănătate !

      Ștergere
  2. Munceau mult oamenii demult...acum e multa trandaveala, avem totul de-agata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mulţumesc frumos pentru vizită !
      într-adevăr, erau altfel de activităţi - munca era multă manuală, multe activităţi în aer liber, curat !
      cu drag, îţi doresc multă, multă sănătate !

      Ștergere