vineri, 17 iulie 2015

păpuşi - talismane ...

... păpuşi ? talismane ? 
... un subiect interesant ! dar ce nu este interesant sau captivant pe arhipelagul nipon ?
... mi-a plăcut o postare cu o mică jucărie - ca o păpuşică mică, viu colorată, fără mâini sau picioare - şi aşa am căutat să aflu mai multe ...
... ce am aflat ? 
... sunt, realizate dintr-o hârtie specială ... aruncată pe pământ, ea revine în poziţia iniţială ...
... de fapt am înţeles că are rol de talisman - ţine de budhismul Zen ( https://ro.wikipedia.org/wiki/Zen )- şi reprezintă spiritul optimist !
... Daruma !

... există un citat: ''nana korobi yaoki'' - ''cade de şapte ori, se reînalţă de opt ori''' ... ceva ce spune să nu renunţi la vise !
... am găsit şi un site unde se pot vedea mai multe talismane:
... talismanul - păpuşă are faţă de om cu barbă, mustaţă dar are ochii complet albi - şi poate exista în diferite culori ce au o simbolistică diferită: violet-viaţă lungă; verde-a nu te uita cineva; roz-naştere în siguranţă; galben- dragoste; negru-norocos; alb-puritate; auriu-prosperitate...
... se achiziţionează din temple pentru a-ţi îndeplini o dorinţă: îţi pui dorinţa, îi colorezi un singur ochi, iar la îndeplinirea dorinţei, se colorează şi al doilea ochi, apoi se duce iar la templu pentru a fi ars în ritualul de purificare, la sfârşitul anului ...
... vrei să realizezi un proiect: achiziţionezi un talisman de la templu, iniţiezi proiectul şi îi colorezi un ochi păpuşicii, iar la finalizarea proiectului, îi colorezi şi al doilea ochi ... 
... interesante păpuşele !!!
... ce am mai aflat ? sunt realizate în oraşul Takasaki, o tradiţie menţinută din sec al XVII-lea în cadrul templului Daruma ...    
... okiagari koboshi (= păpuşa pahar起)...
... aruncarea şi revenirea păpuşii în poziţia iniţială, verticală - mai are şi sensul de recuperare rapidă de la boli ("obtinerea înapoi pe picioare") sau mai are sensul de rezistenţă, spirit neînfricat şi determinarea ...
... am găsit multe site-uri despre Daruma, păpuşa ce aduce noroc:
http://pinkytoky.hubpages.com/hub/Popular-Japanese-good-luck-talisman
http://www.inhamamatsu.com/recommend/cat2/1/darumaichi.php



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu