luni, 24 septembrie 2012

gânduri despre ... BANCHETUL

... am avut o lectură ceva mai specială în acest weekend: ''BANCHETUL'' de Platon!
... recunosc că nu am mai citit de mult timp o lucrare ce dezbate un asemenea subiect complex…
... nu am fost şi nu sunt prea îndrăgostită de tradiţia vechilor cetăţi greceşti… poate că traiul dus de greci era puţin prea libertin pentru mentalitatea mea…
... ceea ce am admirat la greci a fost – ceea ce ţine de structura mea interioară, înclinaţia mea pentru desen – arhitectura/ sculptura …
... nu este prea drăguţ din partea mea că nu am citit foarte mult din operele Greciei antice!
... la altă vârstă poate mi-ar fi plăcut mai mult toate aspectele prezentate în ''Banchetul'' dar, acum, filtrul meu este mai exigent …
... rostirile personajelor ''Banchetului'' sunt pline de înţelesuri, fiecare având predilecţie către o faţă a iubirii ...
... sunt pasaje care mi-au plăcut mult:
     ''cel care iubeşte ceea ce e moral, tocmai fiindcă are această însuşire superioară, acela rămâne înamorat întreaga viaţă, ca unul care se contopeşte cu ce este permanent…''
... mi-a plăcut definiţia dată dreptei păreri:
     ''să judeci cele drepte chiar fără să poţi arăta raţiunea lucrului…''
... iar despre adevărata frumuseţe, ''iubirea de înţelepciune'', este aşa de frumos scris:
     '' ne ridicăm apoi de la corpuri la preocupările frumoase, de la preocupări la ştiinţele frumoase, până ce ajungem în sfârşit să ne reculegem din diferitele ştiinţe şi să ne concentrăm într-una singură, care este de fapt însăşi ştiinţa Frumosului, ştiinţa prin care ajungem să cunoaştem frumuseţea în sine, aşa cum e...''

2 comentarii:

  1. Sigur nu ne putem suprapune felului antic de a trai ... dar multe idei frumoase isi au radacina acolo.
    Eu pastrez din lectura Banchetului doar ce rezoneaza cu felul meu de a fi, dar incerc, sa inteleg, cum rationau oamenii in vechime. Ai ales sa subliniezi niste pasaje foarte frumoase ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mulţumesc frumos pentru invitaţia de a lectura ''Banchetul''! o ocazie deosebită pentru a mai înţelege ceva nou şi de a păşi încă puţin pe spirala ce ne duce la cunoaşterea frumuseţei în sine...

      Ștergere